Plantasjen har Norges største utvalg av torvfrie jordprodukter

De siste fem årene har Plantasjen lansert flere torvfrie produkter, og med vårens nyheter har de nå det største utvalget av torvfri jord. Plantasjens mål er å bidra i arbeidet mot å redusere klimagassutslipp.

Hensyn til kundene og at Plantasjen ønsker å nærme seg EUs klimarammeverk er årsaken til et økende tilbud av torvfrie jordprodukter.

­− Vi lytter til våre kunder, og ikke minst er vi opptatt av å gjøre vårt for å begrense klimagassutslippene. Det er stadig flere kunder som er opptatt av å bruke torvfri jord, likevel ser vi at det er behov for å innføre produktene gradvis, forteller Svein Vadøy, kategoriansvarlig i Plantasjen.

Sindre “Plantegutt” Svines, influencer og planteekspert forklarer hvorfor jord er avgjørende både for dyrking og planting:

– Jord er mediet hvor røttene til planten befinner seg. Røttene henter næring og vann til planten, og derfor er det viktig med næringsrik og god jord. Planter trenger gode vekstvilkår for å bli robuste og store.

Et annerledes og naturlig jordprodukt

Torvfri jord har en annen sammensetning enn tradisjonell jord. Plantasjens torvfrie jord inneholder kun naturlige råvarer som trefiber, kompost og bark. Komposten består av fibermull, bark, hestegjødsel, biogjødsel, park- og hageavfall. Fibermull er et restprodukt fra papirproduksjon, og biogjødsel er et fiberrikt materiale som skapes gjennom biogassutvinning, av rester fra landbruk og matproduksjon.

– Torvfri jord har mange gode egenskaper, som for eksempel at det er enklere å kontrollere vanningsbehovet. Torv har den egenskapen at det holder lengre på fuktighet, som igjen gir en større sjanse for å gi rotråte til plantene. Selv sverger jeg til torvfrie jordblandinger og bruker kun det, forteller Svines.

Spennende og nødvendig med innovasjon

Hasselfors Garden er en av de største leverandørene i Europa på blant annet jord og produkter som tilfører næring og gjødsel til planteproduksjon og hagebruk. I samarbeid med Plantasjen har Hasselfors Garden utviklet de nye torvfrie produktene som blir tilgjengelig fra starten av april.

− Mer bruk av torvfri jord er en ønsket utvikling. Jeg opplever Plantasjen som en viktig pådriver for å tilby flere klimavennlige produkter. Det å redusere bruk av torv er en ønsket og helt nødvendig utvikling for hele bransjen, og flere sirkulære materialer kan gjøres om til god jord, sier Pia Holmberg, Senior hage- og produktspesialist i Hasselfors Garden.

Myr er viktig for både dyr og mennesker

EUs klimarammeverk mot 2030 sier at utslippene fra arealbrukssektoren ikke skal overstige opptaket i sektoren (den såkalte "netto-null-forpliktelsen"). Uten nye tiltak ligger vi ikke an til å klare denne forpliktelsen. Hovedårsaken er nedbygging av karbonrike arealer, men uttak av torv bidrar også i negativ retning. Torvuttak innebærer grøfting og drenering av myr, som fører til nedbryting av organisk materiale, og dermed også utslipp av klimagasser. I perioden 2016­–2020 var det årlige utslippet i gjennomsnitt 65 000 tonn CO2-ekvivalenter. I Norge har Miljødirektoratet anbefalt at nye torvuttak blir forbudt.

Myr eller våtmark er natur som er helt eller delvis dekket av vann hele eller deler av året. Myr har unike egenskaper som er nyttige for oss mennesker. Ifølge Miljødirektoratet og Jordbruksverket er myr også viktig for naturmangfold. I tillegg er myr det økosystemet med det største karbonlageret per arealenhet samt leverandør av flere økosystemtjenester, som klimatilpasning, vannrensing, friluftsliv og sanking.

Svines mener bruk av torvfri jord er viktig for å sikre det norske naturmangfoldet:

– Bruken av torv og torvprodusert jord, som ikke er et biprodukt i utbygging bør fases ut. Man bør ikke grave opp verdifulle myrer kun for torv. Torv er mulig å erstatte med andre biprodukter, som biprodukter fra papirproduksjon, kompost eller biprodukter i vedproduksjon. Jeg tror på en utfasing som vil gi nye og spennende innovasjoner i jord.

Svines beste tips for miljøvennlig dyrking og planting

• Gjenbruk gamle druebokser, doruller og melkekartonger når du sår frø. Det fungerer utmerket til sitt bruk, og man slipper å kjøpe nye potter.
  • Se etter resirkulerte eller miljøvennlige potter hvis du skal kjøpe nye.
  • I tillegg er det å bytte bort stiklinger bra for miljøet. Bytt stiklinger med andre, så sparer du det inn både for miljøet og lommeboka.

Tre ting å huske på når du bruker torvfri jord

1. Bland jorden med produkter som skaper en luftigere jordblanding, for eksempel perlite
  2. Pass på vanningen
  3. Torvfri jord holder ikke like lenge på næringsstoffer, så husk å gjødsle