Plantasjens nedbrytbare potter kan nå kjøpes på blant annet grønnsaksplanter.

Plantasjen lanserer nå nedbrytbare potter som kan plantes rett i jorden

Plantasjen lanserer nå nedbrytbare potter. Biopottene med navn All Nature er laget av solsikkeskall, og er både praktiske og effektiv i bruk fordi de kan plantes rett i jorden.

Plantasjen ønsker å redusere bruk av plastpotter, derfor har de i samarbeid med Golden Compound utviklet biopotter som er laget av solsikkeskall. Kjeden har kontinuerlig testproduksjon av pottene hos flere gartnere gjennom året for å videreutvikle produktet, og i 2023 vil Plantasjen selge nærmere 1,5 millioner sesongplanter i 100 prosent nedbrytbare potter.

– Våre All Nature-potter gir mange fordeler, de er 100 prosent nedbrytbare og er helt uten plast, og det en kjempefordel at de kan plantes uten noe restmateriale. Biopottene er både praktiske og effektive i bruk, og reduserer bruken av plastikk, forteller Hans Jensen, kategoriansvarlig i Plantasjen.

Potter som er bra for miljøet
De nedbrytbare pottene er både bærekraftig og praktisk, fordi de kan plantes sammen med plantene direkte ned i jorden, eller kastes i matavfall eller komposten. De er laget av solsikkeskall som er omdannet til et helt nytt og miljøvennlig naturfibermateriale som brytes gradvis ned. Pottene metaboliseres av mikrober i jorden, og derfor skjer nedbrytingen kun under påvirkning av mikrober, vann og UV-stråling. Plantasjen ønsker med dette å delta aktivt i utfasingen av plastpotter, og over tid vil stadig flere produkter selges med biopottene.

Jensen forteller at Plantasjen hele tiden jobber mot flere miljøvennlige alternativer i deres sortimentet:

– Plantasjen jobber med bærekraftige løsninger på flere områder, som ved å redusere bruken av kjemikalier. En stor del av Plantasjens produkter produseres uten kjemikalier. Våre grønnsaksplanter og krydderurter som dyrkes økologisk, har redusert torvprosent i jorden, samtidig lanserer vi nå flere torvfrie jordprodukter, sier Jensen.

Overskuddsmateriale fra solsikkefrø
Solsikkefrø brukes av matindustrien for matproduksjon, og omtrent 50 millioner tonn frø høstes over hele verden hvert år. Frøene blir hovedsakelig brukt til olje- og brødproduksjon, og skallet på frøene er derfor vanligvis overskuddsmateriale. Skallet fra frøene blir nå utnyttet til bærekraftige og langvarige produkter, som eksempelvis plantepotter som har ulik nedbrytbarhet ut fra tid. Plantasjen tester i år ut pottene, for å skreddersy dem til enkelte bruksområder.

Plantasjens nedbrytbare potter kan nå kjøpes på blant annet grønnsaksplanter.

Slik bruker du All Nature-potten

• Sett planten direkte i jorden med biopotten på.
  • Hvis potten ikke har startet nedbrytingen kan den knekkes litt i biter ved planting, slik at røttene kommer lettere ut.
  • Vær oppmerksom på at jorden tørker litt raskere i biopotter enn i plastpotter, så det er viktig å vanne plantene oftere.
  • Husk også på at de skal kastes i matavfall eller kompost, og ikke plastavfall