Administrerende direktør i Plantasjen, Nina Jönsson. Foto: Plantasjen

Plantasjen signerer Science Based Target initiative

Nordens største hagesenterkjede, Plantasjen, forplikter seg til Science Based Targets initiative (SBTi). Nå tar selskapet et stort steg for miljøet ved å stille større klimakrav til seg selv.

Med sin virksomhet i den grønne sektoren er det naturlig for Plantasjen å forplikte seg til Science Based Targets initiative (SBTi). SBTi er et internasjonalt nettverk som skal hjelpe næringslivet med å kutte de utslippene som er nødvendig for å nå målet i Parisavtalen om å begrense jordens temperaturstigning med 1,5 °C.

Vil sette ambisiøse klimamål
Nå er Plantasjen i godt selskap med 200 andre virksomheter fra Finland, Norge og Sverige som setter ambisiøse klimamål. Administrerende direktør i Plantasjen, Nina Jönsson, mener det er på tide å ta et større ansvar for klima og miljøet.

– SBTi regnes som den mest ambisiøse formen for klimatiltak et selskap kan forplikte seg til, og vi ser på dette som et stort ansvar. Gjennom å forplikte oss til SBTi tar vi et sterkere grep om spørsmål knyttet til bærekraft og miljø, sier administrerende direktør i Plantasjen, Nina Jönsson.

Vil løfte seg på bærekraft
Forpliktelsen til SBTi vil påvirke hvordan virksomheten vil legge planer og vurderinger knyttet til nye samarbeidspartnere og leverandører. Først skal Plantasjen utarbeide en enda mer ambisiøs bærekraftstrategi med konkrete mål som baserer seg på virksomhetens overordnede forretningsvisjon.

– Det er viktig for oss som selskap, og etter min mening forretningskritisk at vi gjør dette nå. Som næringslivsaktør kan vi bidra, og vi ønsker å utgjøre en forskjell, mener hun.

Alle forventer det av oss
Jönsson peker på at mål verifisert av tredjepart som SBTi, i tråd med den internasjonale klimaavtalen, også kjent som Parisavtalen, samsvarer med forventninger fra både kunder og samarbeidspartnere.

– Vi skal utgjøre en forskjell og vil forvente mer også fra andre. Jeg vet at mange av mine kollegaer vil bli stolte av at vi setter i gang dette arbeidet. Mange av våre medarbeidere og kunder er interessert i miljø- og naturspørsmål. Det er ikke bare en trend, men en større bevegelse hvor vi i større grad enn tidligere tar valg basert på verdier. Nå setter vi tydelig kurs inn i fremtiden, hvor vi vet at alle må justere adferd skal vi klare å nå klimamålene, sier Jönsson.

Mål og resultater skal offentliggjøres jevnlig
Plantasjen forplikter selskapet til SBTi på konsernnivå. Arbeidet med å definere målene og å utforme planene for hvordan selskapet skal nå disse er allerede igangsatt. Arbeidet med vitenskapsbaserte klimamål skal rapporteres offentlig. Målene vil Plantasjen kommunisere til kunder, media og andre interessenter, og utviklingen skal rapporteres årlig. Vitenskapsbaserte mål gir selskapet et tydelig definert rammeverk for å redusere utslipp i tråd med hva som kreves i Parisavtalen. Parisavtalen er del av et internasjonalt lovverk med mål om å begrense temperaturstigningen på jorda til «godt under» 2 °C, og helst til 1,5 °C.

Fakta om Science Based Targets

• Science Based Targets (SBT) er et samarbeid mellom CDP, FNs Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF).
  • Etter lanseringen i 2015 har over 1000 selskaper forpliktet seg til å sette vitenskapelige mål, og over 140 selskap har fått disse målene godkjent av SBT.
  • Les mer om Science Based Targets

Kategorier

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. Plantasjen har inntekter på over 3,5 milliarder NOK per år og 1000 ansatte som er levende opptatt av planter. Fra 2016 har Plantasjen vært eid av investeringsselskapet Ratos, som er notert ved Stockholm-børsen Nasdaq. I 2017 hjalp vi anslagsvis 13 millioner kunder til å få et bedre liv med planter.