En tydelig trend i år er å videreføre interiørstilen inne til uterommet, og tre- og bambus-møbler er i vinden som aldri før. Foto: Plantasjen

Slik gjør du uterommet til en beroligende forlengelse av hjemmet

Tiden er inne for å innrede og klargjøre uterommet for sommerens aktiviteter. Plantasjen tipser om hvordan man enkelt kan innrede uterommet, slik at det blir en forlengelse av hjemmet og i tråd med årets interiørtrender.

Plantasjens årlige rapport «Plantetrender» viser at en stor andel nordmenn tilbringer mer tid utendørs, noe de fikk smaken på under pandemien. Nå beskriver også flere at de foretrekker å bruke mesteparten av tiden i eget uterom, hvor man kan slappe av i rolige og hjemlige omgivelser, fremfor skog og vill natur.

– Uterommet har blitt stadig viktigere for oss. Det vi tidligere kalte en hage, ser vi nå på som uterommet. Vi innreder i dag hagen ved å lage soner, som for eksempel utekjøkken og spiseplass, og ved å trekke inn interiørdetaljer som puter, pledd og pyntegjenstander. Det blir mer og mer vanlig å ta med seg elementene vi har inne i husene våre ut, fordi vi ønsker oss et uterom som er varmt og innbydende, forteller Julia Romberg, kategorisjef for interiør i Plantasjen.

Skap en lun følelse i et spennende og trendy uterom

Det kan være utfordrende å vite hvilke steg man skal ta for å sikre et trivelig utemiljø som fungerer som en forlengelse av hjemmet. En tydelig trend i år er å videreføre interiørstilen inne til uterommet, og tre- og bambus-møbler er i vinden som aldri før.

– Nordmenn ønsker å skape en stemning i uterommet. Det gjør vi ved å bruke materiale, stoff og farger som vi vanligvis ikke har i vårt norske klima, for eksempel bambus. All slags tekstiler og interiør er ikke alltid helt værbestandig, men da er inne-ute-funksjonen optimal, siden man kan flytte på små elementer, sier Romberg.

Koronapandemien har også påvirket fargetrendene i hjemmet, og det ser Plantasjen at også gjør seg gjeldende i hagen:

– I år ser vi at farger er tilbake. Trendene har lenge vært preget av farger som sort og grått, men i år ser vi at det har tatt en ny vending. Puter, pledd, potter og andre typer pynt skal gjerne være i farger inspirert av 90-tallet. Vi har sett et dryss av interiør og møbler i bambus foregående år, men det kommer bare til å bli viktigere. Estetikken i interiøret vi bruker kan gjerne være litt retro, lekent, sprudlende og «over the top», sier Romberg.

Spesielt én farge ser ut til å bli å bli viktig i tiden fremover, ifølge Romberg:

– Grønt er kjempeviktig i år. Vi ser også at fargen vil bli enda mer populær neste år, både i uterommet og for interiøret, forteller hun.

En rustikk atmosfære

I år kan man hente inspirasjon fra den italienske atmosfæren, og interiøret skal være rustikk. Uterommet kan få en ekstra dimensjon gjennom rustikke krukker og potter i terracotta, eller glaserte krukker i grønn farge. Samtidig gjør mønstrede puter og og pledd seg gjeldende:

– Tekstiler med mønster er trendy i år. Kombiner naturbaserte materialer fra møblene og det rustikke uttrykket med delikate puter og pledd i ulike tekstiltyper. For eksempel ser vi at puter med stripe- og palmemønster er veldig populært. Denne type puter gjør seg fint sammen med pledd i en rolige farger inspirert av naturen.

Fargerike planter og grønne områder

Det er ikke bare interiør, materialer og tekstiler som er med på å skape en god atmosfære i uterommet. Planter og grønne områder kan enkelt brukes for å skape egne soner og visuelle uttrykk. Samtidig har ikke planter bare en estetisk verdi, de kan også ha en beroligende effekt på oss. Omtrent annenhver nordmann mener nemlig at hagearbeid er avslappende.

Beroligende hagearbeid og estetisk funksjonalitet kan på den måten kombineres:

– Plantene er en del av interiøret i uterommet, og du kan skape deg det uttrykket du ønsker med små elementer. Sørg for at uterommet får en eksplosjon av farger gjennom å la fargerike planter som georginer, solhatt og klatreroser ta plass i ditt uterom, tipser Romberg.

Tre tips for deg som ønsker et trendy og beroligende uterom:

1. Bruk tekstiler som pledd og puter, og potter i uterommet for å trekke inn farger og samtidig skape en varm stemning.
  2. Skap ulike soner ved bruk av uteplanter. Tenk at plantene dine er en del av interiøret i uterommet.
  3. Gjenbruk potter, tekstiler og interiørgjenstander du vanligvis har inne. Det er ikke alt som er værbestandig, men det er lov å flytte ting inn og ut.

Fem produkter som sikrer et harmonisk og trendy uterom:

1. Giovanni loungechair
  2. Ziggy cushion