Elbilprodusenten Polestar utvikler tretopphytte

• Polestar realiserer fullskala, beboelig bidrag til designkonkurranse
  • KOJA, en kompakt trehytte som er bygd av materialer med mindre påvirkning på miljøet, kan bidra til å redusere reiser som kreves for å komme i kontakt med naturen
  • Del av «House by an Architect»-utstillingen under Fiskars Village Art & Design Biennale

Det svenske elbilselskapet, Polestar, adresserer reising med mindre påvirkning på miljøet med KOJA*, en kompakt trehytte designet av den finske designeren Kristian Talvitie. Selve designet mottok en hederlig omtale i Polestar Design Contest 2021. Ved forberedelsen til lanseringen av årets konkurranse, vekker Polestar KOJA til live.

Bygget i landsbyen Fiskars, et kunst- og designerknutepunkt i det sørvestlige Finland, er KOJA det første bidraget fra Polestar Design Contest som blir realisert i sin helhet. KOJA er en del av «House by an Architect»-utstillingen under Fiskars Village Art & Design Biennale, som går frem til september i år.

«Vi ble fascinert av ideen, og hvordan den overfører våre verdier til et annet miljø. Vi ble såpass imponerte at vi bestemte oss for å bygge hytten», sier Maximillian Missoni, Head of Design i Polestar.

Som en respons på Polestar Design Contest-temaet «progress» i 2021, adresserer KOJA reiser med mindre påvirkning på miljøet ved å redusere behovet for reising i utgangspunktet. Samtidig bringer den likevel besøkende nærmere naturen. Festet til en trestamme rett under kalesjen, maksimerer designet utsikten over tretoppene med en panoramafasade. Et rikt og oppslukende naturlig miljø. KOJA hekter seg på den voksende trenden med kompakte fritidsboliger. KOJA innkapsler både Polestars designspråk og verdier, og minimerer bruken av materialer og energi samtidig som opplevelsen maksimeres.

«De fleste designere ser på design fra et brukerperspektiv», sier KOJAs deisgner, Kristian Talvitie. «Jeg ser også på ting fra et miljøperspektiv. Det bør være en symbiose mellom designet og hvor det plasseres».

For å omsette designet til virkelighet har Kristian Talvitie jobbet tett med Polestar Design-teamet i Gøteborg i Sverige, og med kolleger ved det finske designbyråraet Ultra. Laget av holdbare materialer med mindre påvirkning på miljøet, som er lokalt hentet fra tre og ull, smelter KOJA inn i sitt naturlige miljø og skaper samtidig en iøynefallende kontrast – omtrent som Polestars biler.

*Koja [kåj`a], substantiv. Et svensk ord som betyr «hytte» eller «den». Definisjonen er lik i flere språk, fra det tyske ordet «Koje» til det Japanske «こや» (samme uttale).

Fotnoter til redaktør:

• Polestar inviterer journalister til å oppleve KOJA i Finland og prøvekjøre den helelektriske fastbacken Polestar 2 i sommer. Ta kontakt hvis du er interessert i å besøke KOJA.
  • Polestar Design Contest er en årlig, global design konkurranse som inviterer både profesjonelle designere og studentdesignere til å vise frem innovativ tenkning som oppmuntrer til positiv endring i samfunnet. Polestar Design Contest 2022 vil bli lansert i juli i år.
  • Polestar Design Contest er inspirert av rikdommen av kreativitet som deles frivillig av designere på @polestardesigncommunity sin Instagram side.

Polestar Automotive Holding UK PLC (Nasdaq: PSNY) (“Polestar”) er en svensk premium bilprodusent. Selskapet ble grunnlagt av Volvo Car AB (publ.) (sammen med deres datterselskaper, “Volvo Cars”) og Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd (“Geely”) i 2017. Polestar drar nytte av synergier innen teknologi og ingeniøfaget med Volvo Cars, noe som gir betydelige stordriftsfordeler.

Polestar har hovedkontor i Gøteborg og bilene er tilgjengelig, og på veiene, i flere markeder i Europa, Nord-Amerika, Kina og Stillehavsområdet. Innen 2023 planlegger selskapet tilstedeværelse i totalt 30 markeder. Polestar produserer biler ved to produksjonsanlegg i Kina, med planer om å utvide produksjonen til USA.

I Norge har Polestar hovedkontor på Fornebu, samt visningslokaler i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Polestar tilbyr også prøvekjøring og utlevering av biler i Moss, Porsgrunn, Ålesund og Tromsø.

Polestar har til nå satt to elektriske premiumbiler i produksjon. Polestar 1 ble laget i begrenset opplag fra 2019 til 2021 og er en sportslig GT med hybrid drivlinje, karbonfiberkarosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 (WLTP) – den lengste elektriske rekkevidden av alle ladbare hybridbiler på markedet på den tiden.

Den elektriske fastbacken Polestar 2 er selskapets første helelektriske volumbil. Modellserien til Polestar 2 består av de tre variantene Long range Dual motor, Long range Single motor og Standard range Single motor - med batterikapasitet opp mot hele 78 kWh og drivlinje som kan levere 300 kW/408 hk og 660 Nm.

Fra 2022 planlegger Polestar å lansereén ny elektrisk premiumbil per år. Først ut blir Polestar 3, selskapets første SUV, som er forventet lansert i oktober 2022. Det forventes at den mindre SUV kupéen, Polestar 4, lanseres i 2023.

I 2024 forventes Polestar 5, en sportslig 4-dørs GT, og lanseres som produksjonsversjonen av Polestar Precept - konseptbilen Polestar først presenterte i 2020 som en intensjonserklæring for fremtidig retning innen design, teknologi og bærekraft. Selskapet jobber for å redusere klimaavtrykket for hver ny bilmodell, med mål om å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.

I starten av mars 2022 avslørte Polestar sin andre konseptbil, en elektrisk roadster. Bilen bygger på design, teknologi og bærekraftsambisjoner som ble presentert i Polestar Precept, og er merkevarens visjon for fremtidige sportsbiler. Hardtop-kabrioleten presenterer en evolusjon av det unike designspråket først vist med Precept og understreker sportslige kjøreopplevelser. Konseptet er en videreutvikling av fokuset på bærekraft og teknologi, med sikte på mer sirkularitet.

• koja
  • fiskars village art & design
  • polestar design contest
  • bærekraft
  • elbil
  • miljø
  • finland

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.