Polestar 2 blir kraftigere, sportsligere og får lengre rekkevidde

• Nye motorer, redefinerte kjøreegenskaper, samt bakhjulsdrift for Single motor-versjoner(1)
  • Raskere hurtiglading og økt rekkevidde – nå opp til 635 km WLTP(2)
  • Klimaoppdateringer reduserer karbonavtrykket med ytterligere 1.1 tonn
  • Som Polestar 3 får Polestar 2 nå SmartZone i front
  • Driver Awareness-funksjonaliteter og trådløs mobillader i midtkonsollen blir standard

GØTEBORG, SVERIGE – 24. januar 2023. Polestar (Nasdaq: PSNY) oppdaterer den elektriske fastbacken Polestar 2. Den kompakte premiumbilen med fem dører, får fra modellår 2024 den nye smartfronten som debuterte i Polestar 3 og viser med det et nytt designspråk. Bilen får også betydelige drivlinjeforbedringer med helt nye elektriske motorer og kraftigere batterier, klimaoppdateringer, og ikke minst - for aller første gang i en Polestar - bakhjulsdrift.

«I bilindustrien er det vanlig at en facelift introduserer overfladiske visuelle endringer som ofte ødelegger den originale intensjonen bak bilens designtema. Med den oppdaterte Polestar 2 har vi heller gått under overflaten. Spesielt har den elektriske drivlinjen fått betydelige oppgraderinger av teknologiske og mekaniske komponenter. Dette er den beste Polestar 2 til nå, og med det oppdaterte frontdesignet med SmartZone, er det også den vakreste,» sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

Polestar 2 entret premiumsegmentet i det konkurranseutsatte elbilmarkedet i 2019. Skandinavisk design og utmerket funksjonalitet kombineres med sportslige kjøreegenskaper og bærekraftig dedikasjon. Polestar 2 var den første bilen på markedet med et infotainment-system basert på Android Automotive OS og integrert Google, der brukeropplevelsen kontinuerlig utvikles og leder vei for industrien. Denne særegne miksen av kvaliteter gjorde Polestar 2 til en umiddelbar favoritt blant mange, og ved utgangen av 2022 passerte Polestar milepælen 100.000 produserte biler, med tilstedeværelse i 27 markeder.

Smarte designendringer

SmartZone debuterer på Polestar 2 og understreker skiftet der fronten ikke lenger puster, men ser, samtidig som design-signaturen fremhever det høyteknologiske elementet til Polestar-kjøretøyer. Som på Polestar 3, samler SmartZone flere av bilens viktigste aktive sikkerhetsfunksjoner, inkludert det forovervendte kameraet og mellomdistanse-radaren.

De smidde 20-tommer lettmetallsfelgene i Performance-pakken oppdateres for å gi Polestar 2 i sin sportsligste drakt, nok et familiært uttrykk som deles med Polestar 3.

Nye motorer, redefinerte kjøreegenskaper og bakhjulsdrift

Alle Polestar 2-varianter får neste generasjon elektriske motorer og invertere, med betydelig forbedret effektivitet og effekt. Single motor-varianter(1) får bakhjulsdrift, drevet av en nyutviklet permanentmagnetisert motor og silisiumkarbid-inverter. Den nye motoren yter opp til 220 kW (tidligere 170 kW) og er optimalisert for maksimal effektivitet og høyt dreiemoment (nå 490 Nm, tidligere 330 Nm). Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t reduseres med 1,2 sekund, og tar nå 6,2 sekunder.

Dual motor-variantene får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling, der bakakselen favoriseres, noe som hever kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere. Den nye bakmotoren står for mesteparten av motorkraften, og støttes av en helt ny asynkronmotor fremme. Ikke bare øker systemeffekten til 310 KW og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm originalt). Veigrepet blir mye bedre, effektiviteten høyere og ytelsene enda sportsligere – tiden fra 0 til 100 km/t tar nå 4.5 sekunder. Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves, for å forbedre effektiviteten. Når motorkraften fra frontmotoren trengs, aktiveres den automatisk.

Med tilvalget Performance-pakken øker makseffekten til 350 kW, og reduserer tiden fra 0 til 100 km/t, til 4.2 sekunder. Effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar trådløs oppdatering, og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor.

«Skiftet fra forhjulsdrift til trekk på bakhjulene på Single motor-variantene, og den nykalibrerte dreiemomentfordelingen på Dual motor-variantene med mer bakhjulsdrevet følelse, hever Polestar 2-sportsligheten til nye nivåer,» sier Joakim Rydholm, Polestars sjefsingeniør for understell. «Den oppdaterte Polestar 2 er enda mer leken og på hugget. Kompaktheten og fullstendig kjørekontroll beholdes. Samtidig er bilen mer moden med økt komfort.»

Økt rekkevidde og raskere hurtiglading

Alle Polestar 2-varianter på det norske markedet får oppgraderte litium-ionbatterier med bedre effekt. Long range-versjoner får batterier fra CATL med 82 kWh i kapasitet, konfigurert i 27 moduler. Batteriet i Standard range-versjonen(1) leveres nå av LG Chem og beholder konfigurasjonen med 24 moduler og kapasiteten på 69 kWh.

De oppdaterte batteriene drar også nytte av en forbedret Battery disconnect unit (BDU), oppgraderte samleskinner og forbedret cellekjemi. Maksimal ladeeffekt økes til 205 kW for Long range-versjonene og til 135 kW for Standard range-versjonen(1).

Alle Polestar 2-versjoner får bedre rekkevidde som følge av optimalisering av batteripakker og motorer, tross økte motorytelser. Spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren på Long range Dual motor-variantene bidrar til å øke rekkevidden, som nå er opp til 592 km WLTP(2), en økning på hele 105 km.

Standard range Single motor-versjonen(1) får en rekkevidde på opp til 518 km WLTP(2), en økning på 40 km. Long range Single motor-versjonen får opp til 635 km WLTP(2), en økning på 84 km.

Mer ytelse med lavere karbonavtrykk

Sammenlignet med forgjengeren reduserer 82 kWh-batteriet CO2-utslippet med 1.1 tonn per bil (nå 5.9 tonn per bil, mot tidligere 7 tonn per bil), til tross for økt batterikapasitet, kraftigere motorer, økt rekkevidde og sportsligere kjøreegenskaper. En livsløpsanalyse kommer senere i 2023.

Ny standard for standardutstyr

Standardutstyret i Polestar 2 utvides med funksjoner som hever nytteverdien og komforten. Dette inkluderer flere sikkerhets- og førerassistentsystemer, som blindsoneassistenten Blind Spot Information System (BLIS) med styrehjelp, ryggeassistenten Cross Traffic Alert med bremsestøtte, og systemet Rear Collission Warning and Mitigation. 360-grader omgivelseskamera, automatisk dimming av sidespeil og trådløs mobillader blir også standard for alle versjoner.

Modellår 2024 av Polestar 2 Longe range-varianter kan nå bestilles i europeiske markeder(3) på polestar.com(1). De første bestillingene har beregnet levering fra tredje kvartal i 2023. Prisen for Polestar 2 Standard range Single motor(1) starter på 432.050 kr inkludert alle avgifter(4).

Variant Drivlinje Batteri-

200 kW

272 hk

490 Nm 6.4 s 432.050

Flere bilder er tilgjengelig her.

Slutt.

Notater til redaktører:

1. Polestar 2 Standard range Single motor blir tilgjengelig for bestilling i Norge i løpet av første kvartal 2023.
  2. Preliminær rekkeviddeinformasjon i henhold til WLTP-standarden. Offisielle rekkeviddetall sertifiseres senere i 2023.
  3. Ekskludert Italia og Irland i Europa, som har salgsstart senere. Det nord-amerikanske markedet har forventet salgsstart i mars. Markeder i Midtøsten og Asia-Stillehavsregionen har forventet salgsstart i løpet av andre og tredje kvartal i 2023. Lokale oppdateringer kommer.
  4. Inkludert vrakpantavgift, frakt- og leveringsomkostninger, vektavgift, og merverdiavgift.

Google, Google Play og Google Maps er merkevarer knyttet til Google LLC.

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.