Polestar 5 blir raskere, lettere og mer dynamisk takket være en ny plattform av limt og varmeherdet aluminium som er utviklet i Storbritannia

• En plattform av limt og varmeherdet aluminium (Bonded Aluminium) som er utviklet internt av de mer enn 280 ingeniørene i Polestar sitt britiske FoU-team basert i Coventry, England; demonstrerer Polestars industriledende ingeniørkompetanse og FoU-kapasiteter.
  • En spesialtilpasset aluminiumplattform åpner nye spennende muligheter for Polestar, og sørger for at den kommende Polestar 5 får klasseledende dynamikk, stivhet og sikkerhetsegenskaper.
  • Innovative produksjonsprosesser akselererer utviklingsplanen for Polestar 5 ved at både karosseri og plattform bygges unisont, som signifikant reduserer tradisjonell produksjonstid.
  • Det voksende FoU-teamet i England forventes å øke til 500 ingeniører i løpet av de kommende månedene.

GØTEBORG, SVERIGE – 15. februar 2022. Polestar, den svenske produsenten av elektriske premiumbiler med høy ytelse, bekrefter at den kommende Polestar 5, en elektrisk firedørs Grand Tourer, skal bygges på en spesialtilpasset plattform av limt og varmeherdet aluminium.

Limt og varmeherdet aluminium er lett og stivt, som sørger for overlegne egenskaper og miljøfordeler. Tidligere har denne teknologien vært arbeidsintensiv og vanskelig å benytte i masseproduksjon av biler uten å forringe kvaliteten. Polestar har mer enn 280 ingeniører med erfaring fra Formel 1, lavvolumbiler og sportsbiler, som arbeider i hjertet av Storbritannias Motorsport Valley i den engelske regionen Midlands, og nå har ingeniørteamet løst utfordringen ved å utvikle en raskere produksjonsprosess som produserer både karosseri og plattform unisont.

Som et resultat av nye materialer og teknikker involvert, er komplett plattform og karosseri forventet å bli lettere enn biler i mindre bilsegmenter, som bidrar til forbedret rekkeviddeeffektivitet, reell elektrisk rekkevidde og dynamisk respons, samtidig som de høyeste sikkerhetsstandarder opprettholdes.

«Vårt britiske FoU-team er blant Polestars viktigste ressurser,» sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar. «Kombinasjonen av deres ingeniørevner og teknologiske ferdigheter sørger for at vi kan utvikle avansert, lettvekts sportsbilteknologi med et kreativt tankesett og innstilling som omfavner innovativ ingeniørkunst. Dette kommer til å skille Polestar fra mengden i de kommende årene.»

Ved å utvikle denne teknologien videre for Polestars første egenutviklede plattform, blir Polestar 5 med sine fire dører, designet med høy vridningsstivhet som er overlegen vridningsstivheten til tradisjonelle sportsbiler og superbiler med to dører. Beslutningen om å utvikle en spesialtilpasset plattform vil også sørge for at merkevaren kommer på markedet med en produksjonsmodell som er tro mot Precept-konseptet som inspirerte den.

«Vi viste at vi ville at denne bilen skulle være lett, vi viste vi ønsket høy kvalitet og vi viste vi ville ha dette raskt,» sier Pete Allen, leder av Polestar sin britiske FoU-avdeling. «Denne arkitekturen sørger for overlegen dynamikk og sikkerhetsegenskaper, med lavteknologiske investeringer som er overførbare til masseproduksjon.»

Utviklingen av Polestar 5 forsetter, med en global innsats som er ledet av en voksende FoU-avdeling i Storbritannia, som forventes å øke til omtrent 500 ingeniører i løpet av de kommende månedene, og vil fortsette å spille en nøkkelrolle i forsterkingen av Polestar sine interne FoU-ressurser. Ytterligere detaljer om Polestar 5 slippes løpende etter hvert som YouTube-serien «Precept: Fra konsept til bil» dokumenterer i detalj hvordan Polestar Precept utvikles til en produksjonsklar bil.

Fremtidsrettede uttalelser

Noen uttalelser i denne pressemeldingen kan oppfattes som “forward-looking statements”, etter definisjon i The United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. “Forward-looking statements”, eller fremtidsrettete uttalelser, omhandler generelle uttalelser om fremtidige hendelser, finansielle situasjoner eller driftsytelse av Polestar Performance AB og/eller tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited. I noen tilfeller kan slike fremtidsrettete uttalelser identifiseres gjennom terminologi som kan, burde, forvente, intendere, skal, estimert, forutse, tro, mulig, prognose, potensiale, plan, søken, fremtid, forslag eller fortsette, eller negativt ladet versjoner av disse vilkårene eller varianter av dem eller lignende terminologi. Slike fremtidsrettete uttalelser er underlagt risiko, usikkerheter og andre faktorer som kan forårsake at resultater avviker materielt fra de uttrykte eller impliserte fremtidsrettete uttalelsene. Ingenting i denne pressemeldingen skal betraktes som en representasjon fra noen person om at de fremtidsrettede uttalelsene som er fremsatt her vil bli oppnådd, eller at noen av de overveide resultatene av slike fremtidsrettede uttalelser vil bli oppnådd. Du bør ikke stole på fremtidsrettede utsagn, da de kun gjelder datoen de blir gitt. Verken Polestar Performance AB og/eller dets tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited påtar seg noen plikt til å oppdatere disse fremtidsrettede uttalelsene.

Ingen tilbud og ikke-oppfordring

Denne pressemeldingen er ikke er tilbud eller oppfordring til å kjøpe sikkerhet i Polestar Performance AB og/eller av tilknyttede selskap eller av Polestar Automotive Holding UK Limited. Det skal heller ikke være noe salg av slike verdipapirer i noen form eller jurisdiksjon der et slikt tilbud, oppfordring eller salg ville være ulovlig før registrering eller kvalifisering i henhold til verdipapirlovene i en slik form eller jurisdiksjon. Ingen tilbud om verdipapirer skal gis unntatt ved hjelp av et prospekt som oppfyller kravene i United States Securities Act av 1933, med endringer.

• Økonomi, finans

• industri
  • teknologi
  • precept

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.