ENDELIG LANSERT: Norges arktiske universitetsmuseum feirer 150 år og hedres med egne frimerker. Her får instituttleder Geir Rudolfsen (t.v.) overrakt frimerkene av frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten. Foto: Posten Norge

150-årsjubilant hedret med egne frimerker

Norges arktiske universitetsmuseum har fått sine egne frimerker i forbindelse med 150-årsjubileet.

– Museet har hatt en sentral rolle i forskningen av nord-områdene og ikke minst innsamlingen av nord-norsk kultur siden oppstarten i 1872. Da er det flott at vi i Posten kan gi museet en anerkjennelse på dette viktige arbeidet, sier Postens frimerkedirektør Halvor Fasting.

Frimerkene som ble avduket for offentligheten for første gang torsdag denne uka, viser en rekke motiver som knytter seg til museets natur- og kulturvitenskapelige virksomhet.

– Det er også ekstra gledelig at vi nå har fått «Norge» både på nordsamisk og kvensk for første gang på et frimerke, for å vise betydningen av den norske ur- og minoritetsbefolkningen i Nord-Norge, samt at dette viser språkene som snakkes i området museet representerer, fortsetter Fasting.

Nordlys og gulløksa

De to frimerkene utgis i et miniatyrark. Her er museets virksomhetsområder synliggjort. Både astronomi, zoologi og botanikk er representert. I tillegg er også museets seremoniøks fra tidlig 1000-tall avbildet som representant for arkeologi.

På selve frimerkene er det en nordlandsjekt i nord-norsk kystlandskap og en same med en reinslede som er avbildet. Kunstneren bak utgivelsen er Martin Mörck.

– Verdifullt for museet

– Dette er veldig verdifullt for museet. Fantastisk at de gir oss denne oppmerksomheten, for på denne måten løfter de hele landsdelen og det viktige arbeidet som har blitt gjort i 150 år, sier instituttleder ved museet Geir Rudolfsen før han fortsetter:

– Posten har klart å få med det som er vårt arbeidsfelt- og område på frimerkene og det er nettopp det vi jobber med å kommunisere til både de som bor her og ikke minst turistene fra hele verden.

Utgivelsesdato: 01.10.2022

Nummer: NK 2079-2080

Motiv: Nordlansjekt i kystlandskap, same med reinslede

Design: Martin Mörck