HEDRET: (f.v): Professor Magnar Bjørås, førsteamanuensis Sulalit Bandyopadhyay, områdedirektør Anne Kjersti Fahlvik i Norges forskningsråd, frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten og prorektor for forskning og formidling Tor Grande ved NTNU. FOTO: P

Covid-19-testmetode og dyrefôr av gran på nye frimerker

Ny testmetode ga norske myndigheter en unik mulighet til å holde korona-pandemien under nøye oppsyn, mens bærekraftige fôr kan være en viktig bidragsyter til å kutte klimagassutslipp fra landbruket. Begge er norske innovasjoner som er verdige egne frimerker.

Da pandemien plutselig snudde opp ned på livene til alle nordmenn i mars 2020 satte forskerne Magnar Bjørås og Sulalit Bandyopadhyay ved NTNU i Trondheim i gang med å utvikle en testmetode for å påvise koronavirus. I løpet av bare noen måneder var testen klar og ble et av Norges viktigste kort for å få kontroll på viruset.

– Forskningen deres fikk en usedvanlig viktig betydning, spesielt før vaksinen kom på plass. Testkapasiteten gikk fra å kunne teste 100.000 personer ukentlig til 300.000 i løpet av mai 2020. Dette vakte også oppsikt i utlandet og ble i løpet av kort tid kommersialisert og eksportert til flere land, blant annet Danmark, India, Nepal og Brasil. Så det er ingen tvil om hvilken enestående jobb som ble gjort, sier frimerkedirektør Halvor Fasting.

I 2021 mottok Bjørås og Bandyopadhyay Norges forskningsråds innovasjonspris for arbeidet.

PÅ FRIMERKET: Foods of Norway på NMBU fikk også et eget frimerke. (f.v.) administrerende direktør i Norges forskningsråd, Mari Sundli Tveit, frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten, professor Margareth Øverland og leder av Foods of Norway og rektor Siri Fjellheim ved NMBU. Foto: Posten

Norsk bærekraftig dyrefôr viser vei

Det andre motivet i frimerkeutgivelsen viser forskningssenteret Foods of Norways arbeid ved NMBU i Ås. De har utviklet bærekraftig fôr til fiske- og landbruket fra norske grantrær. Målet er at dette skal utkonkurrere importert soya.

– Prosessen med å omdanne gran til fôr er en komplisert prosess, men resultatet vil gi gode miljøgevinster og er et vitnesbyrd på at norsk forskning og innovasjon i aller høyeste grad kan måle seg internasjonalt, forklarer frimerkedirektør Fasting.

Fôret som blir produsert inneholder 65 prosent protein og er rikt på antioksidanter. Forskningen viser at det er lettfordøyelig, slik at dyrene blir friskere og vokser fortere. Forskningen har også vist at de trives også i større grad enn de gjør når de spiser konvensjonelt fôr.

INNOVASJONER: Bærekraftige fôrressurser og testmetode for covid-19 er innovasjonene som pryder årets frimerker i serien om norsk forskning, innovasjon og teknologi. Foto: Posten

Forskningsserien

Begge frimerkene er en del av frimerkeserien som Posten utgir i samarbeid med Norges Forskningsråd. Årets utgivelser blir nummer åtte og ni i serien som har fått navnet «forskning, teknologi og innovasjon».

Alle frimerkene i serien er blitt designet av Enzo Finger.

FAKTA:

Utgivelsesdato: 07.10.2023

Nummer: NK 2103-2104

Motiv: Dyrefôr fra grantrær, Covid-19-diagnostikk

Design: Enzo Finger

Verdier: kr 21 (innland 20g) x 2

Utgitt i: Hefte à 10 frimerker (5 av hvert frimerke)

Opplag: 185.000 av hvert frimerke

Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Bring AS er et nordisk post- og logistikkonsern som skal forenkle og verdiøke handel og kommunikasjon for mennesker og virksomheter i Norden. Visjonen er å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter i Norden.