SVALBARD X 2: Konsernsjef Tone Wille viser fram de nye Svalbard-frimerkene i Adventdsdalen utenfor Longyearbyen. FOTO: Posten/Tore Hole Oksnes

Posten med historisk frimerkelansering

Aldri før har frimerker blitt lansert så langt nord i verden. I Longyearbyen på Svalbard er årets første frimerker avduket denne uken.

– Posten har en lang historie på Svalbard og vi har verdens nordligste postkontor i Longyearbyen. Da er det både naturlig og med stolthet vi nå lanserer frimerker med motiver fra denne unike øygruppen, sier konsernsjef i Posten, Tone Wille.

Den aller første postgangen som ble opprettet på Svalbard var det hvalfangere som stod for. De benyttet flaskepost i Kobbefjorden på 1600-tallet. Fangstmennene etterlot posten i flasker på det som den dag i dag kalles «Postholmen» og på vei til eller fra fiske hentet eller la fangstmennene igjen post til kollegene.

LANSERING: Verdens nordligste frimerkelansering ble gjennomført på verdens nordligste postkontor. (F.v.) postkontorsjef Terje Gjeitnes, Aksel Hervig, konsernsjef i Posten, Tone Wille, Mari Torgersen og rektor ved Longyearbyen skole Frode Westby Thorstad.

– I 1896 ble den første «normale» postgangen satt i gang på øygruppen. Fortsatt utgjør postgangen en viktig livsnerve for Svalbardsamfunnet. I tillegg er postkort og nettopp frimerker populært blant turister og folk her på Svalbard, sier Wille.

På de nye frimerkene er det Svalbard-rein og Forlandet nasjonalpark som er avbildet. Sistnevnte har i år 50-årsjubileum som nasjonalpark etter at mer enn halvparten av Svalbard ble vernet i 1973.

FAKTA:

• Posten lanserer i år to nye frimerker med Svalbard-motiv. Disse kom i salg 21. februar 2023.
  • Motivene viser Svalbardrein som nærmest var utryddet på 1920-tallet, men som i dag består av 20.000-25.000 dyr. Stammen er regulert gjennom begrenset jakt.
  • Forlandet nasjonalpark er motivet for det andre frimerket. Nasjonalparken som omfatter hele øya Prins Karls Forland ble vernet i 1973. I dag er det sju nasjonalparker og 22 verneområder på Svalbard.
UNIK NATUR: De nye frimerkene fotografert sammen med Svalbardrein. Foto: Tore Hole Oksnes

Utgivelsesdato: 21.02.2023

Nummer: NK 2089 og NK 2090