PostNord manifesterer klimalederskap

PostNord manifesterer klimalederskap

Klimaendringer er en av vår tids største utfordringer. Transportsektoren står for en stor andel av de globale klimagassutslippene. Som en ledende aktør innen logistikk i Norge og Norden er det opp til oss å ta ledelsen i bransjens klimaomstilling.

I PostNord står miljø og bærekraft høyt på agendaen. I 2023 la vi et godt grunnlag for PostNords klimaomstilling, med et langsiktig mål og ambisjon om fossilfri transport og drift innen 2030. Takket være vår ambisiøse klimasatsing klarte vi å møte kundenes krav og tiltrekke oss nye partnere. I 2024 fortsetter vi vårt arbeid med elektrifisering av vår bilpark og mye mer!

Vår klimaomstilling er et av konsernets strategiske initiativ. Hovedmålet er å skifte alle våre kjøretøy fra fossilt brensel til fossilfri, samt en ambisjon om utslippsfri drift. «Green by PostNord» er konsernets felles klimaomstillingsprogram.

Klimaleder
PostNord ble i 2022 og 2023 fremhevet av Financial Times og deres samarbeidspartner Statista som en av klimalederne i Europa. 500 europeiske selskaper har blitt valgt ut av Financial Times, deriblant 11 norske og 35 svenske virksomheter. Vårt prosjekt «Green by PostNord» skal sikre at vi beholder og styrker miljøvennlig transport og vår posisjon som ledende på dette området.

Måling og rapportering av miljøavtrykket til alle virksomheter har blitt mer vanlig. Kravene økes for begge områder og målingen er ikke lenger isolert til virksomhetens eget miljøavtrykk, men også hvordan underleverandører forvalter sitt ansvar. Som underleverandør til mange handels- og industriselskaper skal vi ligge i fremste rekke. Financial Times og Statistas vurdering av PostNord, er et bevis på at vi er på riktig vei.

Vitenskapelige mål mot 2030
Det er med stolthet at PostNord er med på denne prestisjefylte listen over virksomheter og blir anerkjent for klimalederskap. Anerkjennelsen relaterer seg til vår vellykkede reduksjon av kulldioksidutslipp mellom 2015 og 2020. Nå har vi etablert et enda høyere vitenskapelige mål mot 2030. Vårt initiativ Green by PostNord er nøkkelen i vår overgang til fossilfri transport og vi har et nært samarbeid med våre samarbeidspartnere for å bidra til klimaendring.

Green by PostNord
Transportsektoren må gjennom en endring av gigantiske proporsjoner de nærmeste årene. Med Green by PostNord ønsker vi å påta oss lederrollen i denne endringen. PostNord skal vise at det er mulig å gå over til fossilfri transport innen 2030. Det inkluderer samtlige av de over 13 000 kjøretøyene som kjører på nordiske veier av oss og våre samarbeidspartnere. En milepæl for dette arbeidet er at alle last mile-transporter skal være utslippsfrie i hele Norden innen 2027.

80 prosent reduksjon mellom 2020 og 2030
PostNord-konsernets vitenskapsbaserte mål for å redusere absolutte utslipp for scope 1 og scope 2, dvs. egen drift og energibruk, med 80 prosent innen 2030, sammenlignet med basisåret 2020. Disse klimamålene har blitt godkjent av Science Based Targets-initiativet.

Mangfoldsleder
PostNord er en mangfoldig arbeidsplass med mange medarbeidere med ulik bakgrunn. Det er vi stolte av, og mener at å ha dyktige medarbeidere fra alle deler av verden gir både den enkelte avdeling og oss om virksomhet en ekstra dimensjon.

På slutten av fjoråret ble PostNord som konsern anerkjent som en mangfoldsleder av Financial Times. I sin tredje utgave av Europe’s Diversity Leaders hvor Financial Times og Statista har listet opp 850 europeiske selskaper som er ledende på mangfold, er PostNord blant de 35 prosent beste.

Som en av de største arbeidsgiverne i vår bransje, er det også viktig for oss å kunne tilby et bredt spekter av stillinger uavhengig av bakgrunn. Som logistikkvirksomhet har vi både jobber for dem som avsluttet skolegangen tidlig, og dem som har fullført en master eller tilsvarende utdanning. Vi er for mange et startsted for et langt arbeidsliv, og en del av stillingene vi har krever lite formell utdanning. Vi er glade for å bidra til at de som har lite formell utdanning også får mulighet til å delta aktivt i arbeidslivet ved å jobbe i PostNord.

Haakon Nikolai Olsen

Pressekontakt Pressekontakt 45223355

PostNord - Favorittransportøren i Norden

PostNord tilbyr logistikk- og kommunikasjonsløsninger som gjør selskaper og deres kunder mer konkurransedyktige. Vi ønsker at alle skal sende og motta pakker så smidig og enkelt som mulig.

PostNord AS
Alfaset 3. Industrivei 25