Hvordan lykkes med livsstils-PR på nett

Mulighetene for digital livsstils-PR er større enn noen gang, men det krever hardt arbeid å lykkes. Med god informasjonsflyt, tilpasset bildemateriell, skreddersøm og samarbeidspartnere er utgangspunktet lettere for å nå gjennom.

Skal du nå gjennom og få fortjent oppmerksomhet innen livsstils-PR er det ikke lenger nok å pleie moteredaktører, arrangere store eventer og få produkteksponering gjennom reportasjer. Den digitale revolusjonen har gjort at både PR-byråer og kunder har måttet skifte fokus, og fått helt andre forutsetninger for å bli sett. Mulighetene for synlighet har blitt uendelige, men også gjort det enda hardere å komme gjennom nåløyet og være blant de merkevarene som virkelig lykkes.

Utfordrende informasjonsflyt
En av de aller største utfordringene for store merkevarer i den digitale verden er hvordan man skal styre informasjonsflyten. Mens man tidligere hadde ganske god kontroll på det man sendte ut til media og en form for gjensidig avhengighetsforhold, er det nå minst like viktig å lytte og høre hva forbrukerne snakker om, hvor de snakker og sikre at de har både den riktige og interessante informasjonen om merkevaren. Selv om man kan si dette gjelder for de fleste selskaper i dag er dette spesielt viktig innen livsstil, med engasjerte bloggere, lesere og kunder.

– Merkevarene som lykkes med dette er aktivt til stede i sosiale kanaler, deler gjennom egne kanaler, skaper godt innhold som enkelt kan deles av andre og finner samarbeidspartnere som tilfører merkevaren noe positivt. Det er så mange som interesserer seg at det ikke bare handler om å få ut informasjonen, men å sørge for en kontinuerlig strøm av god informasjon, sier rådgiver Hanne Kjærnes i PR-operatørene.

Et godt eksempel på dette er Net-a-Porter, nettbutikk med designervarer. Men i stedet for å være utformet som en klassisk nettbutikk er siden en ”destinasjon” og utgangspunktet for en innholdsdrevet strategi. Her presenteres spennende bidragsytere brukerne hver uke. Disse har en klar link til trenden eller produktet som er i fokus. De ulike bidragsyterne brukes også aktivt både på Facebook og Instagram, samtidig som de deler dette i sine egne kanaler. Ved å fokusere i like stor grad på innhold og inspirasjon som på produktene konkurrerer butikken på mange måter direkte også med de tradisjonelle magasinene, men sørger samtidig for å være en kilde til godt innhold for andre digitale meningsbærere.

Huskeliste for digital livsstils-PR

• Tilrettelegg for at informasjon om merkevaren kan finnes og brukes på en enkel måte
  • Ha et lett tilgjengelig bildegalleri med livsstilstilpassede bilder
  • Skreddersy innholdet for ulike kanaler
  • Finn gode ambassadører og samarbeidspartnere med god digital synlighet
  • Tør å prøve ut nye virkemidler og plattformer Bruk SEO aktivt for å konvertere oppmerksomhet til salg

Skreddersy for kanalen
En annen stor endring som har skjedd ved at det digitale har fått mer fokus er at PR-aktivitetene i enda større grad må skreddersys til de ulike kanalenes egenskaper. Slik kan man få synlighet i både tradisjonelle og digitale kanaler samtidig. På grunn av sesongfokus og ledetider er det derfor viktig at man kan gjennomføre parallelle løp for PR-aktivitetene, som gir gjennomslag både der det er kort og lang ledetid. Selv om en del større motehus har irritert seg over det stadige jaget på noe nytt fra bloggere og nettsteder, og at man ikke lenger kan konsentrere seg om en sesong av gangen, er det vanskelig å endre at for de digitale flatene vil det være det som skjer her og nå som er spennende.

Digitale utstillingsvinduer
For å igjen skape oppmerksomhet når produktene nærmer seg butikklansering kan det derfor være smart med målrettede digitalaktiviteter. Spesielt Instagram har vært et populært verktøy, som fungerer som et ”digitalt utstillingsvindu” der alle kan være ambassadører for merkevaren. Konkurranser med hashtagging eller utvalgte samarbeidspartnere som deler bilder er bare noen av mulighetene som ligger i dette sosiale mediet, og at de kommersielle mulighetene vokser nå som populariteten stiger er det liten tvil om. Blant annet motehuset Oscar de la Renta har fått stor Instasuksess gjennom sin PR-ansvarlige ”Oscar PR girl”, som deler bilder fra photoshooter, behind the scenes fra motevisninger, nye produkter og ikke minst fra sitt eget privatliv. Kombinasjonen har vist seg å være en hit, og likes og kommentarer renner inn. Kombinert med en spesialtilpasset Facebook-side (der PR-jenta selvfølgelig har sin egen fane) har det tradisjonelle motehuset fått en digital renessanse.

One day you’re in…
Moteredaktørene i de store magasinene var lenge de som bestemte alt av hva som var inne og ute når det gjaldt mote og trender. Makten de satt på var lenge ubestridelig, men med motebloggernes inntog endret dette seg drastisk – noe det tok overraskende lang tid før store deler av motebransjen skjønte.

– Når blogging tok av var det kun et par merkevarer som skjønte tidlig at dette var en gruppe man skulle pleie, ivareta og samarbeide med på gode måter, sier Hanne Kjærnes, rådgiver i PR-operatørene. − De som virkelig har lykkes har klart å bygge gode relasjoner til toneangivende bloggere, som ikke nødvendigvis behøver å være de aller største i antall lesere – men de som klarer å bygge opp en trofast leserskare som involverer og engasjerer seg, fortsetter Kjærnes.

Penger i kassa med SEO
Selv om målet med PR-aktivitetene er fortjent oppmerksomhet er det viktig at man klarer å ha to tanker i hodet på en gang, og sikre at man får mest mulig ut av ressursene som brukes. Da forbrukerne ofte henter inspirasjon fra bloggere og tradisjonelle og sosiale media er det viktig å huske på at de ofte bruker internett flittig for å søke seg frem til hvor produktene er å få kjøpt. Derfor er digitale PR-aktiviteter kombinert med SEO viktig for å sikre at man klarer å omforme synlighet til kroner i kassen.

• sosiale medier
  • livsstils-pr