Slik jobber du med destinasjons-PR

Når man skal åpne et nytt hotell, innvie et stort motemagasin eller klippe snoren i en fornøyelsespark trenger man ikke knuse brennende gitarer for å få PR. I mylderet av crazy stunts kan man lett gå seg vill.  Disse grepene må du ha på stell.

Hos PR-operatørene er målsetningen at konsepter skal leve over tid, ikke kun i lanseringsperioder. Vi begynner derfor med råstoffet. I arbeidet med alle våre destinasjonskunder stiller vi alltid spørsmålet; hvilken følelse ønsker du at folk skal sitte igjen med når de hører navnet på stedet ditt? Dersom vi har plantet en følelse er man på god vei til å skape engasjement og få den oppmerksomheten man fortjener, sier kundeansvarlig i PR-operatørene, Hanne Kjærnes.

Tre enkle tips:

• Du må finne ut hva som er unikt med stedet ditt. Hva har du som ingen andre har, og hva ønsker du å kommunisere? Dersom du ikke har det lille ekstra kan det kanskje skapes?
  • Du bør ha en plattform, eller rettere sagt en PR-motor som genererer stoff om stedet du skal promotere. En blogg, en egen avis, eller en nettside hvor det stadig kommer nyheter om stedet, fremgang og hendelser som kan involvere og engasjere folk og dermed skape oppmerksomhet.
  • Samtidig som du parallelt henter ut nye saker på andre plattformer må de gode historiene fortelles. Derfor lønner det seg alltid å ha dedikerte folk med på laget. For noen merkevarer er administrerende direktør et opplagt valg, mens det for andre vil være andre som utmerker seg som en god ambassadør for merkevaren.

–Dersom man skal bygge en merkevare gjennom synlighet på redaksjonell plass, må du utvikle saker som gir relevant eksponering av selve produktet. Slik skaper du engasjement og initiativ i målgruppen, mener Kjærnes.

Slik gjorde vi:

• Da Folketeateret på Youngstorget skulle gjenåpnes etter en massiv oppussing var det naturlig å spille på historien rundt teateret som en kulturinstitusjon i hovedstaden. Retorikken rundt åpningen var preget av historisk sus og baserte seg på balansen mellom fortid og nåtid og byggets betydning for folk flest.

–Fokus på folket gikk igjen som en rød tråd i tekst og konsept og det ble følgelig invitert til folkefest på med pølser, fyrverkeri og Postgirobygget på menyen, sier byråleder Petter Thorendahl i PR-operatørene.

• I 2009 åpnet varehuset Eger på Karl Johan. Målsetningen var å etablere Eger som Norges ledende high-end motemagasin.

–Gjennom bred bruk av mediekanaler og etablering av ambassadørnettverk innenfor moteverden, samt åpen dag for journalister og eget seminar for motebloggere sikret de seg omtale og sørget for god kjennskap allerede før den storslåtte åpningen av motemagasinet, sier Kjærnes.

• Da Veidekke i 2011 skulle bygge leiligheter på Rodeløkka etablerte de sammen med PR-operatørene mikroavisen Rodenytt, en avis med morsomme og hyggelige saker om nærmiljøet på den relativt ukjente lillesøstra til Grünerløkka. Målet var å vekke nysgjerrigheten rundt området og vise at bydelen passet ypperlig for småbarnsfamilier som ønsket å bo i en stille oase midt i byen.

–Uten tilgjengelige visningsleiligheter eller tradisjonell annonsering fikk man oppmerksomheten til potensielle nye beboere og man engasjerte også de som allerede bodde på Rodeløkka, forteller Kjærnes.

• destinasjons-pr
  • destinasjon