ProMeister er den første i Norge som starter opplæring om autonome biler

ProMeister Academy er først ut i Norge med å lansere opplæring på nivå 2 av autonome kjøretøy som er det mest avanserte som brukes i dagens biler. Fra høsten 2019 kan kjøretøyteknikere melde seg denne type kurs som omhandler de forskjellige assistansesystemene som brukes i veien til autonome kjøretøy.

– Vi vet at utviklingen er på vei til autonome biler, derfor er det viktig at verkstedene forbereder seg på dette. I vår utdanning fokuserer vi på bilens assistansesystemer og gir deltakerne et fundament for de neste systemene som kommer sier Kjell Teige, leder for ProMeister Academy Norge.

Kursene som ProMeister Academy lanserer, skal gi nødvendig kompetanse for å håndtere kjøretøy på nivå 2 av autonomitet. Utdanningen vil være på ProMeister Academy sine moderne kurslokaler i Ski og Bergen. På sikt kan også andre steder være aktuelle.

– Om ca 5 år tror vi det vil være nødvendig med full opplæring for helt autonome biler. I dag handler det mest om å gjøre teknikeren i stand til å håndtere dagens assistansesystemer fra hovedsaklig 2016, men vi vil gradvis utvide kurstilbudet i takt med utviklingen sier Kjell Teige, leder for ProMeister Academy Norge.

Mer om autonome biler:

• Autonomitet i biler blir delt opp i nivå 1 til 5, hvor nivå 2 er det mest avanserte i dagens biler.
  • Idag har de fleste biler fra 2016 og senere hjelpesystemer som forenkler kjøringen og øker sikkerheten til sjåføren.
  • ProMeister Academy starter opp med kurs høsten 2019.
  • ProMeister Academy sine kurs skal gi kjøretøyteknikerne kunnskap og trygghet rundt de forskjellige assistansesystemene som finnes på dagens biler.

• Biltrafikk

ProMeister jobber for et lønnsomt og effektivt bilverksted. Vi tilbyr produkter og tjenester til bilverksteder. Vi legger stor vekt på kurs og opplæring i moderne kjøreteknologi, for å videreutvikle dagens og fremtidens kjøretøyteknikere. ProMeister er en del av Mekonomen Group, Nordens ledende bildelkjede med over 2100 verksteder med merker som Mekonomen, MECA og Speedy bilservice. Les mer på promeister.com

Frode Martinussen

Pressekontakt Administrerende direktør ProMeister Solutions Norway +47 901 68 934