Kun 1,8% av boligsalgene ender i konflikt

Tirsdag 14. mars kom Forbrukerrådet med rapporten «Eierskifteforsikring og boligkjøper-forsikring». En av konklusjonene er at konfliktnivået er høyt og økende, og at flere saker går til Finansklagenemnda for eierskifte (FinKN).

Dette er etter vår mening en skjevfremstilling av fakta, og Protector er uenig i påstanden om at konfliktnivået er økende.

To ulike klageorgan

Det finnes i dag to klageorgan for eierskifteforsikring; Finansklagenemda (FinKN) og Klagekontoret for Eierskifteforsikring (KKFE). De siste årene har det vært en vridning fra KKFE til FinKN. Antall klager totalt (KKFE og FinKN) har vært tilnærmet stabilt de siste 6 årene.

Hva er en konflikt?

– Det er viktig å skille på hva som er en konflikt og hva som er en henvendelse til forsikringsselskap, sier Merete C. Bernau, direktør for eierskifte i Protector Forsikring. – En henvendelse til oss er ikke en konflikt. Dette er en forespørsel eller en «reklamasjon». Ved en henvendelse vurderes det om saken er tilstrekkelig dokumentert til å konkluderes på. I 78 % av henvendelsene gjøres en vurdering som enten ender i et tilbud eller et avslag.

– Når avgjørelsen ikke aksepteres, havner saken i kategorien vi definerer som en konflikt. Dette representerer 1,8 % av alle eierskifteforsikringene. Her er kjøper uenig med selskapets avgjørelse, og en ny vurdering foretas dersom mer dokumentasjon fremskaffes. Kun 0,5 % går til rettslig oppgjør, sier Bernau.

Protector Forsikring har en markedsandel på over 50% av eierskiftemarkedet, og våre fakta baserer seg på flere enn 500.000 solgte boliger i perioden fra 2004 til 2016.

Merete Christensen Bernau
Direktør, eierskifte