Quantafuel og Geminors nyetablerede virksomhed, Polynate – Circular Plastic Solutions, skal indtage en vigtig position i værdikæden for plast

Press release -

Polynate – Circular Plastic Solutions, går efter at blive en førende aktør inden for plastgenanvendelse i Norden og Storbritannien. Virksomheden har nu fundet sin administrerende direktør, Ralf Schöpwinkel, der har 25 års erfaring fra branchen og senest har siddet i en ledende stilling hos Geminor.

”Jeg er meget motiveret og glæder mig til at starte i den nye rolle. Med Polynate kan vi indtage en vigtig position i værdikæden for plast i Norden og Storbritannien,” siger Ralf Schöpwinkel.

Ralf Schöpwinkel kommer senest fra rollen som COO og CSO i genanvendelses- og logistikvirksomheden Geminor, som han siden 2008 har været med til at etablere i ni europæiske lande. Ralf Schöpwinkel, som fortsat er medejer i Geminor, har over 25 års erfaring med genanvendelse og internationale affaldsmarkeder.

Fokus er bæredygtig håndtering af plast
Polynate vil udelukkende koncentrere sig om plastaffald med fokus på at forsyne genanvendelsesvirksomheden Quantafuels nuværende anlæg i Kristiansund i Norge (mekanisk genanvendelse), Skive i Danmark (kemisk genanvendelse) og de planlagte anlæg i Danmark og Storbritannien, herunder bl.a. fællesprojektet med Eurazeo: ReSource, Danmarks største plastsorteringsanlæg i Esbjerg, som forventes at stå klar ved årsskiftet 2023/2024. Polynate planlægger også at gå ind i det britiske marked, hvor Quantafuel har en ambitiøs plan for kemisk genanvendelse med flere Plastic-to-Liquid (PtL) anlæg i de kommende år.

”Polynate bliver et vigtigt bidrag til, at plastaffald bliver håndteret på den mest bæredygtige måde,” siger administrerende direktør for Geminor, Kjetil Vikingstad.

”Den investering, vi laver sammen med Quantafuel, er strategisk vigtig for Geminor, fordi vi som koncern ønsker at øge vores markedsandel samt sikre nye downstream-løsninger for plast. Det bliver stadig vigtigere at sortere plast fra restaffaldet, både for at have mere råmateriale til nye plastprodukter og for at mindske den fossile andel af restaffaldet, der går til energigenvinding,” siger Kjetil Vikingstad.

Kemisk genanvendelse er løsningen
Kemisk genanvendelse af plast supplerer mekanisk genanvendelse og øger genanvendelsesprocenten markant. Det kan hjælpe mange lande til at nå deres genanvendelsesmål. Nu glæder jeg mig til udelukkende at fokusere på plast og støtte industrialiseringen af Quantafuel,” siger Ralf Schöpwinkel.

Quantafuels kerneforretning er kemisk genanvendelse; det vil sige, at plast i en pyrolyseproces nedbrydes til de oprindelige byggesten, der består af kulstof- og brintkæder, som derefter samles på ny til materiale, der kan bruges i ny plastproduktion. Det færdige olieprodukt kan bruges til at producere nye produkter såsom fødevareemballage, som der stilles høje krav til i både Danmark og EU.

Oversigt over Quantafuels anlæg i Norge og Danmark

• Quantafuel Skive (Danmark): Quantafuels første produktionsanlæg til kemisk genanvendelse af plast med en kapacitet til at behandle 20.000 tons plastaffald om året.
  • Quantafuel Kristiansund: På Quantafuels anlæg i Kristiansund kombineres plastsortering og mekanisk genanvendelse af blandet hård plast, en fraktion der i dag ofte ender på lossepladsen eller forbrændingen. Quantafuel Kristiansund kan behandle op til 20.000 tons plast om året.
  • ReSource Denmark (Esbjerg): Anlægget ejes 50/50 af Quantafuel ASA og den grønne franske investeringsfond Eurazeo SE. ReSource, der står færdigt ved årsskiftet 2023/2024, bliver Danmarks største plastsorteringsanlæg. ReSource vil have en kapacitet til årligt at sortere op til 160.000 tons blandet plastaffald i genanvendelige fraktioner. Der er i dag et stort behov for infrastruktur til sortering af plastaffald, da plast i stor skala forbrændes eller eksporteres til udlandet, og ReSource vil være en central bidragsyder til at nå målene for plastgenanvendelse i Norden, når anlægget sættes i drift.

Quantafuel is a Norwegian technology-based recycling company with the purpose of ending wasteful and unsustainable handling of our planet's resources. Drawing on more than ten years of development, Quantafuel converts waste plastics back into low-carbon synthetic oil products replacing virgin oil products. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Astrid Mannion-Gibson

Press contact Head of Communications +47 46632010

Quantafuel

Quantafuel upgrades plastic waste into valuable products that are in high demand.
The entire value chain is circular. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Quantafuel
Quantafuel ASA, Lilleakerveien 2C