Fra venstre: Rudolf Meissner, fagansvarlig for gjenvinning hos IVAR, Ingrid Nordbø, administrerende direktør i IVAR,  Thomas Steenbuch Tharaldsen, styremedlem i ReSource og Idar Alvestad, Lead Product Manager i Quantafuel
Fra venstre: Rudolf Meissner, fagansvarlig for gjenvinning hos IVAR, Ingrid Nordbø, administrerende direktør i IVAR, Thomas Steenbuch Tharaldsen, styremedlem i ReSource og Idar Alvestad, Lead Product Manager i Quantafuel

ReSource Denmark og IVAR IKS inngår plastavfallsavtale

ReSource, Danmarks første storskala plastsorteringsanlegg, og IVAR IKS avfallsmottak og prosesseringsanlegg på Forus, har skrevet under en samarbeidsavtale som skal styrke oppstrøms- og nedstrømsaktivitetene mellom selskapene.

Dette innebærer blant annet et felles mål i fremtiden om at ReSource mottar plast fra IVAR, og at IVAR mottar ferdigsortert plast fra ReSource til vask og mekanisk gjenvinning.

Hovedmålet for begge parter er å øke resirkuleringen av husholdningsplast og sikre sporbarheten av plastavfallet. Byggingen av ReSource, som har en kapasitet til å behandle 160 000 tonn plastavfall, er i dag godt i gang. Anlegget skal stå klart mot slutten av året og vil bestå av et avansert høyteknologisk sorteringssystem som deler opp plastavfallet i monofrasjoner som egner seg til alle typer gjenvinningsanlegg – også mekanisk og kjemisk gjenvinning. ReSource vil kunne spore plasten og gi presis data om sorteringsgrad og plasttype.

ReSource og IVAR vil starte samarbeidet med informasjonsdeling for å optimalisere produksjonsutbytte og kommersiell verdi.

- Vi er veldig glade for å jobbe sammen med IVARs svært kompetente team. Begge parter har et klart og felles mål om å resirkulere så mye plastavfall som mulig. Dette samarbeidet signaliserer til avfallsbransjen at sorteringsanlegg og gjenvinningsanlegg bør samarbeide på tvers av nasjoner og eierskap. En sterk avfallssektor som samarbeider er den eneste måten å kunne nå de ambisiøse EU-målene for plastresirkulering, sier Thomas Steenbuch Tharaldsen, styremedlem i ReSource.

- IVARs anlegg for vask og mekanisk gjenvinning av plast er under oppstart, og vi vil ha stor nytte av finsortert plast fra ReSource for videreforedling i vårt anlegg. Vi har tro på at samarbeidet vil være gjensidig utviklende for våre respektive fagmiljøer innenfor sortering og plastgjenvinning, sier IVARs administrerende direktør Ingrid Nordbø.

- Da IVARs sorteringsanlegg ble skadet i en brann i fjor*, skapte det et tomrom i det nordiske plastavfallsmarkedet, både på prosess- og på kompetansenivå. Vi håper at ReSource kan bidra til å fylle dette gapet på prosessnivå ved å bruke norsk, blandet husholdningsplast. Vi er også takknemlige for den verdifulle kompetansen IVARs team kan bidra med og ser frem til å samarbeide og bidra til IVARs gjenåpning, fortsetter Tharaldsen.

*IVARs sorteringsanlegg på Forus ble skadet i brann 22. juli 2022, og er midlertidig ute av drift.

ReSource
ReSource, Danmarks største plastsorteringsanlegg, står klart mot slutten av året.

Quantafuel is a Norwegian technology-based recycling company with the purpose of ending wasteful and unsustainable handling of our planet's resources. Drawing on more than ten years of development, Quantafuel converts waste plastics back into low-carbon synthetic oil products replacing virgin oil products. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Astrid Mannion-Gibson

Press contact Head of Communications +47 46632010

Quantafuel

Quantafuel upgrades plastic waste into valuable products that are in high demand.
The entire value chain is circular. Quantafuel aims to rapidly build up production capacity on a global scale and to have a meaningful impact on one of our time's most pressing environmental challenges.

Quantafuel
Quantafuel ASA, Lilleakerveien 2C