Spøker det for utepilsen?

Spøker det for utepilsen?

Andy Chen, daglig leder hos Weorder Hospitality Technologies, morselskapet til det skybaserte kassesystemet og mobilbestillingsløsningen Quickorder

Denne sommeren vil mange restauranter og utesteder slite med å fylle bemanningsplanen. Et brennhett arbeidsmarked lokker ungdom til jobber utenfor serveringsbransjen. På Adecco sin fempunktsliste over bedrifter som har store problemer med å skaffe nok sommervikarer, finner man både servitører og kokker. De melder sågar om at det faktisk ikke bare er vanskelig, men i enkelte tilfeller umulig å finne både kokker og servitører. Ifølge ferske tall fra NHO mangler det 2150 kokker og 1450 servitører på landsbasis.

Etter to tunge år med pandemi lyses det nå ut svært mange stillinger før sommeren. Utfordringen er at en del bedrifter sliter med å få tak i nok ansatte. NAV melder at det er høy aktivitet spesielt i restaurantbransjen. Flere steder er det mer å gjøre nå enn før pandemien.

Denne situasjonen har fått arbeidsgivere til å reagere. Flere tilbyr nå sommerferie blant sommervikarene sine. Kommunene Vefsn i Nordland, Trondheim og Porsgrunn tilbyr nå sommervikarene sine henholdsvis 10.000, 15.000 og 20.000 kroner i bonus om de kan jobbe seks uker sammenhengende i sommer.

Men situasjonen er ikke helsvart. Selv om høyere lønninger presser seg frem når arbeidsgiverne kjemper om de samme medarbeiderne, så finner restauranteierne andre måter å sikre lønnsomheten på. Når gjestene selv åpner menyen på mobiltelefonen, finner ut hva man ønsker å bestille, taster inn bestillingen og betaler, så kan servitøren i stedet fokusere på å yte service, smile og servere mat og drikke. Selv servitør-yrket er i endring. Digitalisering av arbeidsoperasjoner gjør at restaurantene kan styrke den personlige servicen overfor gjestene med den samme bemanningen som før. Nordmenns modne forhold til bruk av teknologi – selv på restaurant, er en styrke som bør utnyttes i et høykostland som Norge.

Jeg er derfor optimistisk på vegne av restaurantbransjen denne sommeren. Du kommer fortsatt til å kunne nyte utepilsen din. Kanskje blir også ventetiden kortere og servicen bedre. God sommer!

Lars Haugstad

Pressekontakt CEO Marketing communication +4741424152

“We turn visitors into regulars.”

Quickorder is a modern all-in-one restaurant management system that combines POS, online ordering, table booking, and staff management. From ghost kitchens to independent chains, we help food entrepreneurs operate and grow their businesses with simplicity and guest data.

Quickorder
Torggata 13