Fra venstre forbundsleder Bent Ronny Mikalsen, høyskolelektor ved stråleterapiutdanningen ved OsloMet Eric Sundquist, fagstråleterapeut med doktorgrad om protonterapi Grethe May Engeseth og fagsjef I NRF Håkon Hjemly.

Eksponert episode 11 - protonterapi kommer til Norge

Eksponert tar i denne episoden opp temaet protonterapi; hva
er det, hvordan og hvorfor etablerer vi et slikt tilbud i Norge. Denne
stråleterapimetoden innføres i Norge en gang rundt årsskiftet 2024-2025 ved stråleterapisentre på Radiumhospitalet ved Oslo universitetssykehus og ved Haukeland sykehus i Helse Bergen. Samtidig er det ett økende antall stråleterapeuter som nærmer seg pensjonsalder og det pågår etablering av nye stråleterapisentre i både Drammen og i Skien samt at det er planer for Sykehuset Østfold Kalnes og Akershus universitetssykehus. Klarer vi løse behovet for rekruttering av stråleterapeuter og hva gjøres på kompetansetilbudssiden?

Med i episoden er foruten fagsjef Håkon Hjemly og forbundsleder Bent Ronny Mikalsen, høyskolelektor ved stråleterapiutdanningen ved OsloMet Eric Sundquist og fagstråleterapeut med doktorgrad om protonterapi Grethe May Engeseth.

Lytt til episoden her på:
Spotify: https://bit.ly/3MSWeqj

Bent Ronny Mikalsen