– Lang saksbehandlingstid skaper problemer for næringslivet. Så vidt vi ser skyldes dette manglende kapasitet hos Brønnøysundregistrene, forteller administrerende direktør i Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen. Foto: CF-Wesenberg.

Advarer: Lang saksbehandlingstid hos Brønnøysundregistrene skaper hindringer for næringslivet

Tidligere har saksbehandlingstiden hos Brønnøysundregistrene vært 3–4 dager. Saksbehandlingstiden på enkle meldinger er nå opp mot 30 dager.

– Lang saksbehandlingstid skaper problemer for næringslivet. Så vidt vi ser skyldes dette manglende kapasitet hos Brønnøysundregistrene. Dette må myndighetene ta på alvor og sørge for å bevilge nok ressurser, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

– Flere av våre medlemmer har de siste månedene kontaktet oss for å orientere om lange saksbehandlingstider hos Brønnøysundregistrene. Dette er bekymringsfullt og skaper store problemer for lokalt næringsliv over hele landet, sier Regnskap Norge-sjef Rune Aale-Hansen. – Behandlingstiden er i enkelte tilfeller 30 dager og skaper alvorlige forsinkelser for næringslivet.

For noen år tilbake var behandlingstiden for innkommende elektroniske registermeldinger gjerne ikke mer enn 3–4 dager.

– Situasjonen er svært uheldig for selskaper som eksempelvis sender inn melding om fusjon, fisjon eller kapitalnedsettelse – som alle meldes i to trinn. For det første er behandlingstiden i dag for selve beslutningsmeldingen for disse selskapshendelsene på 30 dager. Når beslutningen endelig er kunngjort følger seks ukers kreditorfrist før virksomheten tidligst kan sende en gjennomføringsmelding. Også gjennomføringsmeldingen for fusjon, fisjon og kapitalnedsettelse har imidlertid i dag en behandlingstid på hele 30 dager, forteller Regnskap Norge-direktøren: – Vi er dermed i en situasjon der offentlig saksbehandling for visse to-trinns-meldinger samlet kan bli nærmere 2 måneder lenger enn det som er måltall for saksbehandling. Dette er problematisk!

Ikke mangel på kompetanse, men kapasitet

– Vi er kjent med at Brønnøysundregistrene har vært gjennom en omorganisering som også innebærer økt digitalisering av oppgaver. Slik vi kjenner etaten er den kompetent og dyktig på digitale løsninger. Når vi likevel opplever så kraftige forsinkelser som vi nå gjør, fremstår det åpenbart at utfordringen knytter seg til kapasitet, sier Rune Aale-Hansen: – Dette må regjeringen ta på alvor og sørge for at det settes av tilstrekkelige midler i statsbudsjettet til at Brønnøysundregistrene kan ta unna saker – uten å være en flaskehals for næringslivet.

Bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere – tett på næringslivet.