Tilfredsheten oppleves jevnt over bedre enn i fjor. Samtidig ser vi klare forbedringspunkter, særlig når vi sammenlikner med Altinn og Brønnøysundregistrene. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Altinn og Brønnøysund på topp foran Skatteetaten og NAV i ny tilfredshetsmåling

For andre år på rad har Regnskap Norge undersøkt regnskapsbransjens tilfredshet med service fra Skatteetaten. For første gang ble også NAV, Altinn og Brønnøysundregistrene målt.

Regnskap Norge gjennomførte nylig en undersøkelse blant ca. 8 500 av foreningens medlemmer, hvorav 11 % har svart. 70 % av landets statsautoriserte regnskapsførere og regnskapsforetak er medlem i Regnskap Norge.

– Regnskapsbransjen er aller mest i kontakt med Skatteetaten. Det er hyggelig å konstatere at tilfredsheten jevnt over oppleves bedre enn i fjor. Samtidig ser vi klare forbedringspunkter, særlig når vi sammenlikner med Altinn og Brønnøysundregistrene, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Løpende dialog med Skatteetaten er viktig

Statsautoriserte regnskapsførere bidrar til at næringsliv i bygd og by overholder regelverk knyttet til regnskapsføring, skatter og avgifter. Dette er komplisert, og ofte er det behov for dialog med Skatteetaten for nødvendige avklaringer.

– For regnskapsbransjen er derfor den løpende profesjonelle dialogen med Skatteetaten viktig. Det er årsaken til at vi nå jevnlig måler hva som fungerer bra og områder som eventuelt har forbedringspotensial. Vi opplever at denne dialogen er gjensidig viktig for Skatteetaten, som ser verdien av å understøtte regnskapsføreren som næringslivets nærmeste rådgiver og profesjonelle hjelper, sier Regnskap Norge-direktøren.

Viktig er også den jevne dialogen med både Altinn, Brønnøysundregistrene og NAV, som i år for første gang er inkludert i Regnskap Norges undersøkelse.

– Vi ser at tilfredsheten blant annet knyttet til service og kvalitet, er vesentlig høyere for både Altinn og Brønnøysundregistrene, sammenliknet med NAV. I motsatt ende ser vi at tilfredsheten med NAV er klart lavest.

Mye bra, men klare forbedringspunkter

Statsautoriserte regnskapsførere og -foretak bistår rundt 70 % av landets små og mellomstore bedrifter, og produserer dermed mye av det som sendes inn av årsregnskap og skatte- og avgiftsmeldinger. Skatteetaten har derfor en egen «profflinje» der regnskapsførere kan ta kontakt for nødvendige avklaringer.

– Undersøkelsen vår bekrefter at dette kontaktpunktet er viktig og benyttes hyppig. Mange er fornøyd både med hjelpsomheten og den faglige kvaliteten. Samtidig ser vi lavere score på responstid og tilgang til rett saksbehandler. Dette er kritisk i og med at skattemyndighetene opererer med absolutte frister med lite rom for feilrapportering. I takt med økte rapporteringskrav og kompliserte regelverk, ser vi at behov for samhandling med etaten øker. Den beste måten å løse dette på er prioritering av ressurser, avslutter Aale-Hansen.

Fakta:

Undersøkelse om fornøydhet med Skatteetaten, NAV, Altinn og Brønnøysundregistrene blant Regnskap Norges autoriserte medlemmer

Digital spørreundersøkelse gjennomført i perioden 15. november til 21. november 2023.

Alle statsautoriserte personmedlemmer mottok invitasjon via e-post, totalt 8 556 respondenter.

Av disse svarte fra 957, det vil si at responsraten ble 11 prosent.