– Bra den fjernes, men regjeringen burde ha satt sluttstrek for den ekstra arbeidsgiveravgiften før sommerferien, mener Rune Aale-Hansen, sjef i Regnskap Norge. Foto: CF-Wesenberg.

Regnskap Norge puster lettet ut: «Endelig slutt på regjeringens avgiftskrøll»

– Regjeringen risikerte å stå ribbet for all troverdighet, men redder i siste liten skinnet sitt overfor næringslivet. Nå ser vi slutten på en næringshemmende avgift som aldri burde vært innført, konstaterer sjefen i Regnskap Norge.

– Det er bra, men på overtid at regjeringen i forslag til revidert nasjonalbudsjett i dag lover at den ekstra arbeidsgiveravgiften er en saga blott fra 1. januar 2025. Endelig er det slutt på regjeringens næringslivsfiendtlige avgiftskrøll, men landets bedrifter seigpines når avgiften ikke fjernes nå. Høy rente og fortsatt høye konkurstall burde fått regjeringen til å innse at belastningen for næringslivet allerede er mer enn høy nok, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Grov brøler

– Sjelden har en regjering begått en så grov brøler og påført næringslivet nye tunge kostnader som den gjorde ved innføring av den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften. Det skulle bare mangle at regjeringen rydder opp i dette rotet. Etter denne runden er det dessverre grunn til å stille spørsmål ved regjeringens evne til å prioritere i økonomisk krevende tider. Det er tydeligvis lettere å påføre næringslivet ekstra kostnader enn å stramme inn den statlige livreima, sier Aale-Hansen.

Puster lettet ut

– Avgiften var ment å være midlertidig, men etter hvert var frykten stor for at den kunne vare lenge. Den har allerede påført næringslivet en stor økonomisk byrde. Ekstraavgiften treffer skjevt og uforutsigbart, og utfasingen av den er helt avgjørende for et hardt presset næringsliv, sier Aale-Hansen og fortsetter:

– Pengene bedriftene betaler i ekstra arbeidsgiveravgift, kunne heller vært brukt på innovasjon, kompetansebygging hos ansatte og utvikling av bedriftene. Det ville vært kritisk om avgiften hadde blitt forlenget inn i 2025. Mange av oss puster lettet ut nå, sier Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge, bransjeforeningen for landets regnskapsførere med mange av landets små og mellomstore bedrifter som kunder.

Høye tall

Den ekstra arbeidsgiveravgiften er på fem prosent og med innslagspunktet på 850.000 kroner i år, etter at den ble justert opp fra 750 000 kroner i 2023. Regjeringen hentet inn 7,7 milliarder kroner i 2023 og venter å få inn 8,3 milliarder kroner i 2024. Bakgrunnen for avgiften var statens økte utgifter.

– Tallene viser hvor stor belastningen har vært for næringslivet. Merverdiavgiften ble i sin tid innført som en midlertidig omsetningsavgift til krisemål i 1935 og aldri blitt fjernet. Heldigvis lider ikke den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften samme skjebne. regjeringen redder i siste liten skinnet sitt. Bedre sent enn aldri, bortsett fra at hele denne fadesen burde aldri ha skjedd, sier Rune Aale-Hansen.