Som følge av økt uforutsigbarhet rundt rammebetingelser for næringsliv og økte skattekostnader, flytter stadig flere næringsdrivende til Sveits. – Det er naturlig for oss å gjøre det samme, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Regnskap Norge varsler flytting til Sveits

Regnskap Norge er bransjeorganisasjonen for landets regnskapsførere. – Vi fremmer regnskapsbransjens faglige interesse og synligjør nye forretningsmuligheter. I tillegg sikrer vi høy kompetanse, kvalitet og etisk standard i bransjen. Stadig flere næringsdrivende flytter nå til Sveits. Det er naturlig for oss å gjøre det samme – blant annet for å ivareta kompetansebehov på denne typen rådgivning, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Som følge av økt uforutsigbarhet rundt rammebetingelser for næringsliv og økte skattekostnader, har rekordmange investorer den siste tiden flyttet til Sveits. Det antas at flyttestrømmen vil fortsette.

– Regnskapsføreren er næringslivets nærmeste rådgiver og bistår blant annet med å etterleve skattereglene. Regnskap Norge er som bransjeorganisasjon opptatt av at regelverk for norsk næringsliv er forutsigbart og at administrative byrder reduseres, forteller Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge: – Næringslivet opplever i økende grad at rammebetingelser endres over natten og at nye kostnader brått belastes virksomhetene. Det er derfor forståelig at mange reviderer forretningsmodellen sin for å sikre risikokapital som er nødvendig for investeringer. Skal vi med troverdighet kunne veilede og gi råd i denne utviklingen der mange flytter til Sveits, er det naturlig også for oss å emigrere.

– Vi har tett og god kontakt med myndighetene, ikke minst Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Finanstilsynet, Økokrim og Næringsdepartementet. Ambisjonen vår er å fortsette dette gode samarbeidet, som blant annet setter økt søkelys på bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Vi er overbevist om at vi med enda større tyngde vil kunne ta del i dette arbeidet, når vi følger store deler av næringslivet ut av landet, påpeker Regnskap Norge-direktøren før han avslutter: – Fortsatt vil vi ha lokalkontor i Norge. Vi gleder oss til å by besøkende på kaffe i vårt nye kontor på Svalbard.