Årets rekrutteringsundersøkelse viser at over halvparten av Regnskap Norges medlemsforetak har ansatt nye medarbeidere i 2022, og nesten like mange oppgir at de har planer om ansettelser neste år. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Regnskapsbransjen: Rekordhøy fremtidstro – satser på etterutdanning!

Regnskap Norges årlige rekrutteringsundersøkelse viser at også regnskapsbransjen sliter med å få tak i kompetent arbeidskraft. Løsningen for mange arbeidsgivere er derfor å legge til rette for mer etterutdanning. – Det er stor etterspørsel etter arbeidskraft også i regnskapsbransjen. Dette er nok noe av bakgrunnen for markant økning i etterutdanning hos våre medlemsforetak. Mens ca. 50 % av våre medlemsforetak i 2019 aktivt la til rette for å kombinere jobb med studier, har andelen nå økt til 70 prosent, forteller Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Årets rekrutteringsundersøkelse viser at over halvparten av alle medlemsforetakene har ansatt nye medarbeidere i 2022, og nesten like mange oppgir at de har planer om ansettelser neste år.

Vi er i en tid der rekrutteringen er vanskelig og der mange opplever at det rett og slett er vanskelig å få nye og kompetente medarbeidere til ledige stillinger. Revisjon- og regnskapsbransjen, som er landets 29. største av 273 næringer, stiller store krav til kunnskap kompetanse og kvalitet, forteller Rune Aale-Hansen adm.dir. i Regnskap Norge: Det vi nå ser er at kandidater som ikke oppfyller sentrale kompetansekrav, likevel ansettes – og da med forventning om å ta etterutdanning, som det da legges til rette for.

Særlig store foretak legger til rette for studier kombinert med jobb.

Undersøkelsen vår viser at særlig mellomstore og store regnskapsforetak i økende grad legger vekt på å utforme opplæringsprogrammer for nye ansatte. Dette gjenspeiler seg også i at det er de som rekrutterer flest nyutdannede. Faktisk kom fire av ti nyansatte rett fra skolebenken i fjor, forteller Regnskap Norge-direktøren: Ambisjonen for de fleste arbeidsgivere er å ansette autoriserte regnskapsførere, eller legge til rette for at den ansatte etter hvert blir autorisert. Dermed får stadig flere ansatte mulighet for videreutdanning på høyskole- og universitetsnivå. Faktisk har andelen medlemsforetak som aktivt legger til rette for å kombinere jobb med studier økt inkrementelt med 24 prosentpoeng siden 2019.

Forventning om fortsatt vekst i bransjen – aldri vært sterkere.

Gårsdagens spådommer og spekulasjoner om at regnskapsyrket vil forsvinne på grunn av digitalisering og automatisering er for lengst gjort til skamme. Erfaringene viser tvert imot at ny teknologi ikke erstatter mennesker. Isteden endrer den måten vi løser oppgaver på, eller frigjør tid som brukes på rutineoppgaver til andre og nye oppgaver, sier Rune Aale-Hansen: Dette gjenspeiler seg i de aller fleste indikatorer for bransjen, der pilene peker oppover. I tillegg viser undersøkelsen vår at bransjen selv forventer at den positive utviklingen vil fortsette. Faktisk er fremtidstroen sterkere enn noen gang. Aldri før har så mange svart at de tror på fortsatt vekst – både for egen bedrift og for bransjen.

Fakta (i tall):

Antall som har deltatt i undersøkelsen: Totalt 324 medlemsbedrifter har deltatt i undersøkelsen.

Utvikling i tro på forventet vekst: På en indeks fra 0 – 100, hvor 0 indikerer at ingen medlemsbedrifter tror på fortsatt vekst, og 100 indikerer at alle tror på fortsatt vekst, har indeksverdiene utviklet seg slik:

• Tror det vil være flere antall ansatte i eget regnskapsforetak om tre år: fra 67 i 2020 til 76 i 2022
  • Tror det vil være flere sysselsatte i regnskapsbransjen om tre år: fra 47 i 2020 til 67 i 2022
  • Tror det vil være flere autoriserte regnskapsførere om tre år: fra 67 i 2020 til 69 i 2022

Utvikling i tilrettelagt etterutdanning: Andelen som tilbyr etterutdanning ved siden av jobb, var ca. 50 prosent i både 2019 og 2020. I år er andelen 74 prosent.

Bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere – tett på næringslivet.