Renault Megane eVISION

Renault Megane eVISION

Her er MEGANE eVISION showcar! Utviklet på Alliansens nye CMF-EV plattform med en forventet lansering i løpet av 2021.

Fremtidens elbil
I dag begynner Renault et nytt kapittel i sin over 120 år lange historie, med å introdusere
Mégane eVision – en innovativ showcar. Bilen er en crossover/ kombi-kupè med et oppsiktsvekkende design der sofistikerte funksjoner og en ny signaturbelysning fremhever utseendet. I tillegg er bilen utstyrt med et av de tynneste batteriene på markedet, noe som frigjør innvendig plass.

Mer enn et navn, en visjon
Mégane eVision befester Renault’s tilbakekomst til kompaktklassen, som har vært et kjernesegment for Renault i over 25 år, denne gang med en 100% elektrisk versjon.

"Takket være den nye CMF -EV (Common Module Family- Electric Vehicle) plattformen, utviklet av Renault og alliansen, har vi vært i stand til å «bryte normene» for størrelse, bruk, design og ikke minst energieffektivitet med Mégane eVision show-car.

Vi har utnyttet potensialet til den nye elektriske plattformen til å gjenskape den klassiske kombi-kupèen, men i en helt ny drakt. Med en kompakt lengde på 421 cm og det tynneste batteriet på markedet gir bilen en plassutnyttelse som et fullverdig kjøretøy i C-segmentet. Vi har forvandlet vår 25-årige bestselger til en fremtidsbil. Mégane gjenoppstår som Mégane eVision og Renault tar for alvor steget inn i fremtiden. Mégane eVision er rett og slett et mesterverk!
Og dette er bare begynnelsen, en helt ny generasjon av innovasjonsfylte elbiler er på vei.

Luca De Meo, CEO, Groupe Renault

CMF-EV: en modulær elektrisk plattform Renaults kommende el-biler vil bli bygget på den nye CMF-EV-plattformen som er utviklet av Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen. Dette gjør at nye modeller blir enklere å produsere med økt og optimalisert elektrisk ytelse. CMF-EV-plattformen har mange fordeler som skiller den fra en tradisjonell plattform som brukes til forbrenning eller blandede elektriske/ forbrenningsmotorkjøretøyer. Den har et mindre motorrom og med utvidet akselavstand, gir det større romlighet og en mer estetisk design.

Med banebrytende teknologier og kraftigere batterier vil CMF-EV-plattformen gi fremtidens kunder økt kjørelengde og redusert ladetid.

Fordelene med CMF-EV plattformen
Ytelse

CMF-EV-plattformen gir også mulighet til å fremheve kjørekomfort og kjøreglede på Renaults fremtidige elektriske biler. Et lavere tyngdepunkt vil forsterke veigrepet og med utvidet akselavstand og et kortere rattforhold vil fleksibilitet og komfort om bord økes.
Mégane eVisions motor har 160 kW effekt (tilsvarende 217 hk) og 300 Nm, som gir en akselerasjon fra 0 til 100 km /t på under åtte sekunder.

Rekkevidde
Biler designet på CMF-EV-plattformen vil dra nytte av en økt rekkevidde.
Med det nye 60 kWh-batteriet som kan hurtiglades (DC-lading opp til 130 kW), vil standardmodellen kunne kjøre lange avstander (WLTP-rekkevidde vil oppgis senere).

Komfort, romslighet og interiørdesign
Den nye plattformen optimaliserer plassutnyttelsen med et romsligere forsete-miljø og mer benplass for de i baksetet. Design er kombinert med praktiske løsninger.

Tekniske data

Lengde: 4210 mm
Bredde: 1800 mm
Høyde: 1505 mm
Akselavstand: 270 mm
Hjul: 20 tommer
Dekk: Continental 245/40 ZR 20
Vekt: 1650 kg
Motor: 160 kW (217 hk) elektrisk motor
Girkasse: 4x2
Hjuldrift: Forhjul
Lading: AC opptil 22 kW, DC opptil 130 kW
Batterier: 60 kWh - 400V

Motor Gruppen overtok 1. september 2010 importen av Renaultbiler og deler fra Renault Nordic.

Motor Gruppen var fra tidligere importør av Mitsubishi samt eier av en rekke forhandlere, først og fremst i de store byene.
Renault selges nå i 17 av Motor Gruppens egen-eide forhandlere (Motor Forum) samt hos en rekke frittstående forhandlere.

Totalt sett finner du autoriserte Renaultforhandlere på ca 50 steder i Norge.
RBI (Renault Bil Import) Norge AS er selskapet som er ansvarlige for salg og markedsføring av merkene Renault og Dacia i Norge.