Beslutningsforum sier ja til ny immunterapi ved behandling av ikke-småcellet lungekreft (NSCLC)

Tecentriq ▼(atezolizumab) innføres som førstelinjebehandling for pasienter med høyt PD-L1-uttrykk.

- Innføringen på offentlige sykehus betyr at det nå er tilgjengelig et nytt behandlingsalternativ med immunterapi for pasienter med ikke-småcellet lungekreft og høyt PD-L1-uttrykk i Norge. Dette gir i tillegg økt konkurranse, og dermed reduserte utgifter som kan brukes til å forbedre pasientbehandlingen i andre deler av helsetjenesten, sier Audun Ohna, direktør for markedstilgang og pris i Roche Norge.

Bruk av Tecentriq i 1L NSCLC med høyt PD-L1-utrykk fikk markedsføringstillatelse i mai, basert på data fra fase 3-studien IMpower110:
    Ny immunterapi godkjent av EMA som førstelinjes behandling av pasienter med metastatisk ikke-småcellet lungekreft med høyt PD-L1-uttrykk

Om lag 200 pasienter i Norge vil årlig ha indikasjon for behandlingen med Tecentriq som ble godkjent av Beslutningsforum i dag. Også Sverige og Storbritannia har innført Tecentriq for denne pasientgruppen.

Om Tecentriq

Tecentriq har vist klinisk betydningsfull effekt i forskjellige typer lungekreft, med fem indikasjoner som per nå er godkjent i Europa.

Roche har et bredt utviklingsprogram for Tecentriq som inkluderer flere pågående og planlagte fase 3-studier med ulike behandlingsoppsett i kreftformer som lunge-, urogenital, hud-, mage-/tarm-, gynekologisk og hode-/halskreft. Tecentriq blir gitt både i monoterapi og i kombinasjon med andre legemidler, og i studier som inkluderer både metastatisk, adjuvant eller neoadjuvant stadium på tvers av forskellige tumortyper.

• immunterapi
    • ikke-småcellet lungekreft

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen persontilpasset helse - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienters tilgang til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche i 11 år på rad blitt anerkjent som ett av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2020 over 100 000 mennesker over hele verden. I 2020 investerte Roche 12,2 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 53,8 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan.

For mer informasjon, besøk www.roche.com.