Immunterapi godkjent i Europa for pasienter med tidlig ikke-småcellet lungekreft

Vil kunne redusere risiko for tilbakefall hos pasienter med høyt PD-L1 utrykk etter kirurgi og kjemoterapi

Tecentriq ▼(atezolizumab) er nå den første og eneste immunterapien som er tilgjengelig for en undergruppe pasienter med ikke-småcellet lungekreft (NSCLC) i tidlig stadium. Godkjenningen gir pasienter med svulster som uttrykker høye nivåer av PD-L1 muligheten til å redusere risikoen for tilbakefall av sykdom etter kirurgi og kjemoterapi.

- Dette blir den første immunterapien som godkjennes til behandling av visse typer ikke-småcellet lungekreft i tidlig stadium. Omtrent halvparten av pasientene med denne sykdommen opplever at den kommer tilbake etter operasjon, og noen ganger er det ikke mulig å kurere tilbakefallet. Behandling av kreften med immunterapi på et tidligere stadium gir bedre sjanse for å forhindre tilbakefall, sier Anne Bee Hegge, medisinsk direktør i Roche Norge.

Denne godkjenningen markerer Tecentriqs sjette lungekreftindikasjon i Europa, og er et viktig fremskritt.

- Målet er at man ved å gi Tecentriq etter kirurgi og kjemoterapi, kan stimulere immunsystemet til å eliminere eventuelle gjenværende kreftceller, og dermed redusere sannsynligheten for at kreften vender tilbake. Godkjenningen understreker også viktigheten av å teste for biomarkører i tidlig lungekreft for at pasientene skal få best mulig behandling for sin sykdom, sier Hegge.

For at Tecentriq kan innføres til rutinemessig bruk hos denne pasientgruppen i Norge, må det godkjennes av Beslutningsforum. Roche Norge har sendt inn dokumentasjon til metodevurdering hos Nye Metoder.

I 2020 fikk 3331 mennesker lungekreft i Norge, 1704 menn og 1627 kvinner. Fem år etter at pasienten har fått diagnosen er det nå 24,7 prosent av mennene og 31 prosent av kvinnene som fortsatt lever, ifølge HelseNorge.no. Overlevelsen som ble registrert i 2020 er den høyeste noen gang i Norge – for begge kjønn. I løpet av de siste 20 årene har overlevelsen nærmest doblet seg. At immunterapi har blitt en effektiv behandling for lungekreft har bidratt til økt overlevelse, og det forventes at dette blir enda bedre i fremtiden.

Les mer i Roche globale pressemelding.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med medisiner innen onkologi, immunologi, infeksjonssykdommer, oftalmologi og nevrologi. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk, vevsbasert kreftdiagnostikk og diabetesbehandling. Styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under samme tak har gjort Roche til ett av de fremste selskapene innen persontilpasset medisin.

Vi kombinerer vår lange erfaring innen diagnostikk og legemidler med data fra medisinske registre i vår forskning for å forbedre menneskers liv. Roche har høye ambisjoner om å bidra til utvikling av et bærekraftig helsevesen, og arbeider for å levere langt flere medisinske løsninger til en lavere kostnad for samfunnet. For 13. år på rad er vi anerkjent som et av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren (Dow Jones Sustainability Indices). I alle land samarbeider vi med partnere for å øke tilgangen til helsetjenester for flest mulig.

Roche er blant verdens ti største investorer i forskning og utvikling, uavhengig av sektor. Innen helse er vi det selskapet som investerer mest i forskning og utvikling. I 2021 utgjorde dette 13,7 milliarder CHF, av en total omsetning på 62,8 milliarder CHF.

Roche ble grunnlagt i 1896 i Basel, Sveits. I dag er vi til stede i over 150 land. I 2021 ble over 16 millioner mennesker behandlet med våre medisiner, og 27 milliarder tester ble utført med våre diagnostiske produkter. 32 medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle legemidler, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner.

Genentech (USA) er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical (Japan).

For mer informasjon, besøk www.roche.com.