Nytt behandlingsalternativ for barn med SMA

Beslutningsforum har sagt ja til innføring av Evrysdi ▼ (risdiplam) for barn fra to måneder med spinal muskelatrofi (SMA) av type 1, type 2 eller type 3a.

- Vi er glade for at barn som lever med SMA i Norge nå kan tilbys Evrysdi. Dette gir legene og pasientene flere valgmuligheter. Studier har dokumentert effekt og sikkerhet i både barn og voksne, sier Merethe Brevik-Andersen, leder for sjeldne diagnoser-feltet i Roche Norge.

SMA er en alvorlig, genetisk og progressiv nevromuskulær sykdom som forårsaker svinn av muskler og sykdomsrelaterte komplikasjoner. Årlig får i gjennomsnitt sju personer i Norge diagnosen, viser tall fra de siste årene [1]. Omkring halvparten utvikler SMA type I, som er den alvorligste formen for SMA [2].

Evrysdi er det tredje behandlingsalternativet for denne pasientgruppen i Norge, og det eneste legemiddelet pasientene kan ta hjemme. Innføringen vil gi besparelser for helseforetakene.

- Evrysdi er en oppløsning som tas hver dag gjennom munnen eller ernæringssonde. Det vil være opp til behandlende lege, i samråd med pasienten og foreldre å vurdere hvilket legemiddel som er best egnet for den enkelte, sier Brevik-Andersen.

Voksne som lever med SMA i Norge har i dag ikke tilbud om sykdomsmodifiserende behandling. Det pågår en metodevurderingsprosess for vurdering av behandlingstilbud med Evrysdi også til voksne SMA-pasienter.

Om Evrysdi (risdiplam)
Evrysdi administreres oralt (gjennom munnen eller i ernæringssonde) som en flytende væske, og er designet for å gi en vedvarende økning, samt å bevare SMN-proteinnivået i sentralnervesystemet og i perifere vev. Evrysdi har en virkningsmekanisme som gjør at SMN2-genet hjelpes til å produsere mer SMN-protein i hele kroppen.

Evrysdi er det legemiddelet for SMA som hittil er studert i en bredest pasientpopulasjon. Det er for tiden under klinisk utprøving i to multisenter-studier, med pasienter fra fødsel til 60-års alder, og inkluderer også pasienter tidligere behandlet med andre SMA-behandlinger:

FIREFISH (NCT02913482): Er en klinisk studie i to deler, i spedbarn med type 1 SMA. Del 1 av studien var en dose-eskaleringsstudie i 21 spedbarn. Hovedmålet med del 1 var å vurdere sikkerhetsprofilen av risdiplam i spedbarn og bestemme dosen for del 2 av studien. Del 2 er en enarms-studie av risdiplam i 41 spedbarn med type 1 SMA, behandlet i 24 måneder, etterfulgt av en åpen forlengelsesstudie. Rekruttering til del 2 av studien ble fullført i november 2018. Hovedmålet med del 2 er å vurdere effekt av risdiplam. Effekten evalueres ut fra andelen spedbarn som kan sitte uten støtte i fem sekunder etter 12 måneder med behandling, etter skalaen “Gross Motor Scale of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development – Third Edition” (BSID-III). Studien er avsluttet og møtte sitt primære endepunkt.

SUNFISH (NCT02908685) – SUNFISH: Er en todelt, dobbeltblind, placebokontrollert pivotal klinisk studie i personer mellom 2 og 25 år med type 2 eller 3 SMA. Resultatene fra del 1 (n=51) bestemte dosen som ble brukt i del 2. Del 2 (n=180) evaluerte motorisk funksjon ved bruk av totalskår i Motor Function Measure 32 (MFM-32) ved 12 måneder. MFM-32 er en validert skala som evaluerer fin- og grovmotorikk hos personer med nevrologiske sykdommer, inkludert SMA. Studien er avsluttet og møtte sitt primære endepunkt.

JEWELFISH (NCT03032172): Er en studie designet for å undersøke sikkerhet, toleranse, farmakokinetikk og farmakodynamikk for risdiplam hos personer med SMA i alderen 6 måneder til 60 år, som har fått annen utprøvende eller godkjent SMA-behandling i minst 90 dager før de fikk risdiplam. Studien har fullført rekruttering og pågår.

RAINBOWFISH (NCT03779334): Er en enarms multisenterstudie, som evaluerer effekt, sikkerhet, farmakokinetikk og farmakodynamikk av risdiplam hos spedbarn (~n=25), i alderen nyfødt til seks uker ved første dose, med genetisk påvist risiko for SMA, uten symptomer. Studien rekrutterer nå pasienter.

Referanser:

[1] Barne- og ungdomsklinikken, Oslo Universitetssykehus. Søknad om å utvide tilbudet om genetiske masseundersøkelser av nyfødte i Norge til å inkludere spinal muskelatrofi (SMA). Brev av 21.09.2020.
Lest 17.01.2022.

[2] Helsenorge. Spinal muskelatrofi (SMA).
Lest 17.01.2022.

• beslutningsforum
  • roche

Roche er verdens største bioteknologiselskap med medisiner innen onkologi, immunologi, infeksjonssykdommer, oftalmologi og nevrologi. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk, vevsbasert kreftdiagnostikk og diabetesbehandling. Styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under samme tak har gjort Roche til ett av de fremste selskapene innen persontilpasset medisin.

Vi kombinerer vår lange erfaring innen diagnostikk og legemidler med data fra medisinske registre i vår forskning for å forbedre menneskers liv. Roche har høye ambisjoner om å bidra til utvikling av et bærekraftig helsevesen, og arbeider for å levere langt flere medisinske løsninger til en lavere kostnad for samfunnet. For 13. år på rad er vi anerkjent som et av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren (Dow Jones Sustainability Indices). I alle land samarbeider vi med partnere for å øke tilgangen til helsetjenester for flest mulig.

Roche er blant verdens ti største investorer i forskning og utvikling, uavhengig av sektor. Innen helse er vi det selskapet som investerer mest i forskning og utvikling. I 2021 utgjorde dette 13,7 milliarder CHF, av en total omsetning på 62,8 milliarder CHF.

Roche ble grunnlagt i 1896 i Basel, Sveits. I dag er vi til stede i over 150 land. I 2021 ble over 16 millioner mennesker behandlet med våre medisiner, og 27 milliarder tester ble utført med våre diagnostiske produkter. 32 medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle legemidler, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner.

Genentech (USA) er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical (Japan).

For mer informasjon, besøk www.roche.com.