Roches ocrelizumab kan endre dagens behandling av multippel sklerose

Oslo, 9. oktober 2015: Roche presenterer i dag positive resultater fra tre studier av ocrelizumab i behandling av multippel sklerose (MS) under den årlige ECTRIMS-konferansen i Spania. Fase 3-studiene viser at Roches ocrelizumab gir positive resultater ikke bare for remitterende MS-pasienter, men også for pasienter med primær progressiv MS, en pasientgruppe som i dag ikke har godkjente behandlingsmuligheter.

-De nye fase 3-resultatene viser at ocrelizumab har potensiale til å endre dagens behandling av MS, sier administrerende direktør Elizabeth Jeffords i Roche Norge.

-Ocrelizumab er den første medisinen som i betydelig grad bremser utviklingen av sykdommen hos både remitterende og primær progressive MS-pasienter. Vi ser fram til å kunne tilby ocrelizumab til norske MS-pasienter så snart medisinen blir godkjent, sier administrerende direktør Elizabeth Jeffords i Roche Norge.

De to første studiene, OPERA I og OPERA II, har undersøkt behandling med ocrelizumab for pasienter med remitterende MS. Dette er den vanligste formen for MS og omfatter 85 prosent av alle som rammes. Resultatene viser at ocrelizumab bremser den årlige sykdomsutviklingen med nesten 50 prosent, sammenlignet med dagens etablerte interferon beta-1a-behandling.

Den tredje studien, ORATORIO, gjelder pasienter med primær progressiv MS. Dette er en mindre utbredt sykdomsform og det finnes i dag ingen godkjent behandling for denne pasientgruppen. ORATORIO-studien viser en betydelig bremseeffekt i utvikling av MS i løpet av 12 og 24 uker sammenlignet med placebo.

Bak dagens resultater ligger over 10 år med forskning og utvikling ledet av Roche’ hjerneforskere fra hele verden. Norske pasienter har bidratt i to av studiene, OPERA II og ORATORIO.

-Roche’ medisinske forskning som ledet til legemiddelet ocrelizumab er et viktig bidrag til legevitenskapen og forståelsen MS. Et sentralt funn er betydningen av B-celler for å bremse utviklingen av MS, sier medisinsk direktør Loredana Regep i Roche Norge.

-I flere tiår har MS pasienter og det medisinske fagmiljøet ventet på behandling for pasienter med primær progressiv MS. Endelig kan vi presentere positive resultater, sier medisinsk direktør Loredana Regep i Roche Norge.

Roche vil søke om markedstillatelse for ocrelizumab som behandling for pasienter med remitterende MS og primær progressiv MS. Data fra de tre studiene OPERA I, OPERA II og ORATORIO legges fram for internasjonale regulatoriske myndigheter i begynnelsen av 2016.

Pressekontakt: Lise Rist, mobil: 918 01 119, e-post: media.norge@roche.com

Roche er ledende innen forskningsbaserte helsetjenester med fokus både på legemidler og diagnostikk. Roche er verdens største bioteknologiselskap med innovative medisiner innen onkologi, immunologi og nevrologi. Roche’ primære bidrag er å forske fram og utvikle medisin som i betydelig grad bedrer folks liv og helse.

Roche ble grunnlagt i 1896 og har kommet med viktige medisinske bidrag i over ett hundre år. I alt 24 medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verden helseorganisasjons liste over essensielle legemidler, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamedisin og kjemoterapi.

I 2014 hadde Roche-konsernet 88.500 medarbeidere over hele verden, investerte over 60 milliarder norske kroner i forskning og utvikling, og har rundt 340.000 pasienter i kliniske studier. Selskapet Genentech i USA er et heleid medlem av Roche. Roche er majoritetseier i Chugai Pharmaceutical i Japan. For mer informasjon, se www.roche.com