Ruter oppfordrer alle som kommer tilbake fra sommerferie til å gjøre seg kjent med høstens rutetilbud før jobb og skole starter opp igjen.

Høstrutene trer i kraft 8. august

Høsttilbudet til Ruter trer i kraft fra 8. august. Det blir enkelte endringer i Oslo og på Fornebu, og i Ski sentrum får flere busser nye holdeplasser. Men for mange kollektivpassasjerer medfører dette ingen forskjell fra sommerrutene.

Tilbudet er noe redusert sammenlignet med våren 2022 som et resultat av tilpasninger i etterkant av pandemien. Du finner gjeldende tilbud i Ruters reiseplanlegger.

– Vi oppfordrer alle som kommer tilbake fra sommerferie til å gjøre seg kjent med høstens rutetilbud før jobb og skole starter opp igjen, sier Ruters pressevakt Sofie Bruun

Ruter iverksatte nødvendige tilpasninger av tilbudet etter at pandemien førte til at den forventede passasjerveksten ikke kom. Siden 4. juli er kapasiteten på noen linjer justert ned, i tillegg til at det er gjennomført enkelte lokale endringer.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.