Illustrasjonsfoto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Ruter gjør tilpasninger i rutetilbudet i Viken

Etter mange år med vekst i kollektivtrafikken ble tilbudet i Viken styrket i 2019 og 2020 for å tilrettelegge for fremtidig vekst. Pandemien har ført til at passasjerveksten ikke kommer som forventet. Ruter iverksetter derfor nødvendige tilpasninger av tilbudet. Kapasiteten på noen linjer justeres ned, i tillegg til enkelte lokale endringer.

Vi har så langt som mulig forsøkt å minimere de negative konsekvensene for kundene, og vil samtidig legge opp til tiltak som påvirker kollektivtrafikkens markedsandel i så begrenset grad som mulig.

Tilpasningene gjennomføres 4. juli 2022. De utgjør i underkant av tre prosent av den totale produksjonen på buss og båt i Viken, og tilsvarer samlet en reduksjon på om lag 60 millioner kroner per år.

– Vi satset offensivt for å tilrettelegge for en fremtidig passasjervekst som dessverre ikke kommer som forventet på grunn av pandemien. Dette gjør det nødvendig å foreta tilpasninger av tilbudet, sier markedsdirektør i Ruter Ellen Marie Rogde.

Ukentlige tall viser at reisemønstrene fremdeles er i endring. Ruter følger utviklingen tett fra uke til uke, og vil løpende vurdere nødvendige tilpasninger.

Justeringene av rutetilbudet i Viken skjer fra 4. juli, i forbindelse med oppstart sommerruter.

Full oversikt over ruteendringene er lagt ut på Ruters hjemmesider.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.