Ruter varsler om krevende forhold i morgen

Ruter varsler om krevende forhold i morgen

Gult farevarsel fra Meteorologisk institutt innebærer vanskelige kjøreforhold flere steder i Oslo og Akershus. Dette vil påvirke kollektivtransporten, og vi anbefaler alle som skal ut og reise å beregne god tid.

Ruter har i dag hatt god dialog med operatørene for å være forberedt på utfordrende værforhold i morgen. Likevel kan værforholdene by på utfordrende kjøreforhold.

Anbefaler å beregne god tid

- Det kan dessverre bety forsinkelser og innstillinger på flere avganger, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter.

Hun anbefaler alle som skal ut og reise å beregne god tid.

- Vi forventer at det er busstrafikken som blir påvirket av de krevende forholdene på veiene, så reis gjerne med skinnegående trafikk som trikk, T-bane og tog om du kan, sier Myhren-Haugen.

Klare med maskiner og mannskap

Ruter har også god dialog veimyndighetene i Oslo og Akershus, som vil være ute og gjøre alt de kan for å salte, strø og brøyte veiene, slik at fremkommeligheten blir så god som mulig.

- Vi salter på forhånd, og antar virkningen blir bedre nå enn onsdag fordi nedbøren er av en annen karakter. Det kan bli endel snø, men vi er klare med maskiner og mannskap nok en gang. Hovedveier har høy prioritert, og vi skal gjøre det vi kan for å få kollektivtrafikken så problemfritt frem som mulig, sier Joakim Hjertum, seksjonssjef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten.

Trafikksikkerhet det viktigste

Ruter har sammen med operatørene gått gjennom hele kollektivtilbudet, og planlegger i utgangspunktet for vanlig drift. Dersom deler av strekningene er for utfordrende, vil det gjøres en innsats for å kjøre der det er mulig.

- Trafikksikkerheten er det aller viktigste, og det ligger til grunn for vurderingene vi gjør sammen med operatørene. Sjåførene har gjort en kjempejobb i en krevende periode med mye utfordrende værforhold, og det er de som til syvende og sist har ansvaret for sikkerheten, forteller Myhren-Haugen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.