Hurtigere og enklere fasing med høyere kvalitet

Hurtigere og enklere fasing med høyere kvalitet

Fasing og runding av kanter og radier kreves for å få en sterk og holdbar sveisefog eller for gjennomføringer. Norton lanserer en helt ny serie maskiner og freseverktøy, Norton Bevel System, som gjør dette arbeidet hurtigere og med bedre sluttresultat i henhold til leverandøren.

I det nye sortimentet inngår to ulike maskintyper: NorBevel-12 som er en større og kraftigere maskin som er beregnet for fasing opp til 12mm dybde samt NorBevel-6 som er en mindre maskin spesielt egnet for fasing og runding av f.eks. mindre hull og åpninger fra 18mm diameter. Begge maskintypene finnes både som elektriske og pneumatiske og i sortimentet inngår også en rekke fresehoder med ulike radier og vinkler for ulike metaller. Maskinene er meget brukervennlige da de stort sett er vibrasjonsfrie og sponet er tilstrekkelig store for å falle ned og eliminerer farlige støvpartikler i luften i henhold til leverandøren. Bytte av fresehode gjøres med kun ett verktøy (umbraco) og utføres meget raskt og enkelt.

Fasing og runding

Ved fasing innen sveising gir NorBevel-maskinene en konstant og eksakt vinkel noe som gir en sterkere sveisefog. Videre gir fasingen ingen forurensinger og gir derfor en sveisefog av høyere kvalitet. Fasingen går dessuten hurtig: 1,2m fasing gjøres på 1 minutt. NorBevel er dessuten kaldtskjærende og eliminerer derfor faren for misfarging av arbeidsstykket

Ved runding av åpninger og kanter gir NorBevel en større og rundere flate og gir således et bedre underlag for maling og lakkering. Takket være den runde formen trenger man ofte ikke pakninger for å unngå slitasje ved f.eks. kabelgjennomføringer. Med den mindre maskinen NorBevel-6 kan runding av hull ned til 18mm diameter gjøres.

”Takket være de nye maskinenes kompakte og lette konstruksjon, kan fasing og runding utføres hurtigere og enklere og dessuten forbedre arbeidsmiljøet for operatøren ettersom maskinene stort sett er vibrasjonsfrie og sponet er såpass store at de faller ned uten å danne farlig støv. Fasing og runding kan også gjøres mer effektivt og med bedre sluttresultat i og med at NorBevel gir fin flate uten brenning og således eliminerer ytterligere bearbeiding.” sier Audun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.