Gultieren som kunne vært blå

Samlerhuset sin blogg er et av verktøyene det Kolbotn-baserte firmaet bruker for å spre samlerglede, og her er et eksempel på historier som er å finne på denne bloggen.

Gultieren som kunne vært blå

10-krone 4. utgave fra 1954 - 1973 viste seg å være den siste gule ti-kroneseddelen vi har i Norge. Men et prøvetrykk av denne seddelen beviser at man allerede under utviklingen av 4. utgave tenkte på å skifte farge på gultieren til BLÅ!

Speciemen
Vi tenker ofte på norske sedler i sirkulasjon i Norge, men vi må ikke glemme at det eksisterer store mengder norske sedler i utlandet også. Det er derfor behov for at utenlandske nasjonalbanker har et sett "prøvesedler" for å kunne avgjøre om innleverte sedler er ekte. Slike prøvesedler kalles speciemen sedler, og er normalt trykte sedler med en annen nummerering.

Ordet SPECIEMEN blir stemplet med sort trykk/eller perforert og seddelen blir gjennomhullet med fire små hull. Disse sedlene eksisterer med og uten litra (bokstav foran seddelnummer) og seddelnummer. De vanligste har bare null-sifre i nummeret.

Norske speciemensedler blir sendt til utlandet og noen få norske instutisjoner, som for eksempel Universitetets myntkabinett. Speciemensedler er et internasjonalt samleområde, men antall samlere er meget lite grunnet at sedlene er sjeldne og dyre.

Specimen seddelen av 10-krone 4. utgave, viser at den kjente gultieren kunne ha vært blå!

Du kan lese mer om gultieren, i gul farge, på Samlerhuset sin hjemmeside.

Følg gjerne bloggen til Samlerhusets gründer også

Følg også Samlerhuset på Facebook for oppdateringer og nyheter.

• Kunst, antikviteter, auksjoner

• sedler