Frankrike markerer Tour de France 100-årsjubileum med minnemynter

Samlerhuset er den offisielle representanten for Det statlige Franske Myntverket i Norge. «Minnemyntene i sølv har et helt eget motiv med gravering av sykkeltrøyene til de mest suksessrike rytterne. Selve trøyene på minnemyntene er preget i farger mens selve myntene i sølv,» forteller Ole Bjørn Fausa fra Samlerhuset.

Tour de France er ikke bare ett av verdens absolutt tøffeste sykkelritt, det er også ett av verdens mest populære idrettsarrangementer. Rittet sendes på mer enn 100 TV kanaler i over 190 land verden over. Årets ritt starter i Korsika – det eneste området i Frankrike som ikke tidligere har vært vertskap for konkurransen – og fortsetter gjennom øvrige deler av Frankrike.

«Sykkelsportens popularitet har økt kraftig i Norge de siste årene. Dette skyldes nok en serie sterke norske resultater i nettopp Tour de France. Det Statlige Franske Myntverkets jubileumsmynter kan sees på som en hyllest til dem,» konstaterer Ole Bjørn Fausa.

• minnemynt
  • myntsamling
  • myntsett
  • tour de france
  • franske myntverket

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 160,1 millioner EURO i 2010, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Nederland, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.