Hvordan få barn interessert i myntsamling

Myntsamling er en fantastisk hobby . Den lærer unge både respekt for penger, historie og verdien av å ta godt vare på eiendelene sine. Samlerhuset har som mål å spre samlerglede og har laget en liste med tips til vordende samlere og foreldre som ønsker å gi barna en hyggelig hobby.

Samlerhuset, Nordens største tilbyder av mynter, frimerker og andre samleobjekter har laget en liste med tips til dem som ønsker å engasjere barn eller barnebarn til å starte en myntsamling.

- Myntsamling er en av de artigste og mest lærerike hobbyene en kan ha, mener Svend Aavitsland administrerende direktør i Samlerhuset. Den lærer deg historie, geografi, research og ikke minst hvordan en skal ta vare på eiendelene sine.

Tips til å komme i gang

Denne listen er først og fremst utformet med tanke på unge samlerspirer, men myntsamling er en hobby som alle alderstrinn har glede av.

• Begynn med vanlig mynter. De er lett tilgjengelig og kan brukes til å kjøpe lørdagsgodt om en etter hvert finner ut at myntsamling ikke er hobbyen som passer.
  • Koble samlingen mot læring: En samling av mynter fra ulike land er en super måte å lære seg både om geografi og styresett i landene. Prøv å samle mynter fra alle land i Europa. Da blir det spennende når en skal ut å reise, eller når slekt og venner har vært på tur. En fin måte å engasjere barn på er å prøve samle alle myntene fra året de er født. Eller året mamma er født. Mer ”avanserte” mynter lærer en også mye om historie, som for eksempel myntene fra Gulltransporten 9. April 1940.
  • Kjøp et forstørrelsesglass. Det er viktig å lage en morsom prosess rundt samlingen, og det å se på detaljer i myntene gjennom et forstørrelsesglass er populært.
  • Ikke gi barnet ferdige myntsett. Samleglede hos barn handler mye om jakten etter myntene og da bør en faktisk bryte forseglingen i slike sett og heller gi barnet det stykkevis. (NB: Vi anbefaler egentlig å IKKE bryte forsegling da den beskytter myntene best, men av og til må en bryte reglene for å vekke interessen. Men ikke bryt forseglingen på kostbare mynter.)
  • Når samlingen er i gang: Finn ut hvilke mynter barnet ønsker å samle på. Gull, sølv, kobber eller helt vanlige mynter? Fra Norge, USA eller andre land? Poenget med dette er å sette mål og delmål. Gjøre jakten litt mer spennende. Lag en enkel plan.
  • Finn en god måte å vise frem samlingen på. For å få glede av samlingen er det viktig å kunne ta den frem og vise den til seg selv og andre på en måte som gir noe. Hvis en samler etter årstall kan en for eksempel lage et album der en ved siden av myntene har litt detaljer om året. ”1973: Pappa ble født. Sears Tower i Chicago ble bygget” Sett samlingen i en sammenheng.
  • Lær barnet å ta vare på myntene Forklar hvorfor riktig oppbevaring og vedlikehold er viktig for å bevare verdien. Les mer om vedlikehold på Samlerhusets blogg.

- Barn og unge fortjener gode hobbyer, og myntsamling gir en arena der de voksne kan bidra aktivt med kunnskap om historie, geografi, informasjonsinnhenting og andre ting, avslutter Aavidtsland.

Samlerhuset Norge AS ble etablert i 1994, og er Norges største formidler av samlerobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden.

Samlerhuset sitt formål er å skape samlerglede. Ved å skaffe til veie, utvikle og formidle samlerobjekter som er med på å bevare minner knyttet til viktige historiske begivenheter og personligheter. Samlerhuset i sosiale medier:

• Kultur

• myntsamling