Rundeskatten: Nå kan du kjøpe din egen mynt fra Norges største myntskatt

Natt til torsdag 6. januar 2011 ble store deler av Norges mest berømte myntfunn, Rundeskatten, fraktet i all hemmelighet med hurtigruten fra Bergen til Ålesund. Et stort antall gull- og sølvmynter, i tillegg til andre gjenstander fra handelsskipet Akerendam, ble sendt ”hjem” til Runde Miljøsenter. Størsteparten av myntskatten beholdt imidlertid sportsdykkerne som oppdaget skipsvraket i 1972, noe som betyr at man som privatperson kan sikre seg sin egen del av skatten.

At noen tilfeldigvis finner en sunket skatt hører knapt hjemme i virkelighetens verden, men passer snarere inn i en roman eller film. I 1972 fant imidlertid tre sportsdykkere helt tilfeldig det som skulle vise seg å være den største myntskatten i Norges historie på havbunnen utenfor øya Runde på Nordvestlandet. Ikke mindre enn 400 kilo sølv og 20 kilo gull, alt i form av mynter, berget de tre heldige dykkerne. Hele 400 forskjellige mynttyper ble berget opp fra vraket av Akerendam. Det sier noe om størrelsen og viktigheten av skatten at ikke mindre enn 15 av mynttypene i den rikholdige myntskatten var helt ukjente for mynteksperter før Rundefunnet!

Etter at myntskatten ble registrert på Myntkabinettet ved Kulturhistorisk Museum i Oslo, ble skatten fordelt mellom finnerne, den norske stat og den nederlandske stat. Finnernes del av skatten ble i flere år oppbevart i Norges Bank før den i 1978 ble transportert til Sveits og solgt på auksjon. Det betyr at vanlige privatpersoner nå kan eie en del av Norges største myntfunn, den berømte Rundeskatten.

Les mer om myntene fra Rundefunnet her: www.samlerhuset.no/rundeskatt

• Kultur

• samlerhuset rundeskatten myntfunn myntskatt sølvmynt

Samlerhuset AS er en stor norsk mynthandler etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Selskapet har per 2009 ca 500 ansatte og en omsetning på ca 1,7 milliarder kroner, med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Tyskland, Nederland, Storbritannia og Kina.

Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. www.samlerhuset.no