Slutt for øre som myntenhet

Norges Bank har bestemt at 50-øren skal settes ut av omløp. Når dette skjer 1. mai neste år, betyr det spikeren i kista for øre som myntenhet. Rent praktisk kommer vi kanskje ikke til å savne 50-øren, for hva får man vel for 50 øre i dag? Mynthistorisk er det derimot litt vemodig når øre går ut som myntenhet og vi står tilbake med kun kronen. Norske øremynter vil i fremtiden kun være et samleobjekt, og det var nettopp en øremynt fra 1968 som av mange får æren for at vi i dag har såpass mange myntsamlere i Norge.

Øre ble innført som myntenhet i Norge da man gikk over fra speciedaler og skilling til kroner og øre på 1870-tallet. Man preget i årene 1874 og 1875 mynter med dobbel valørbetegnelse før man gikk over til ren krone- og øreverdi i 1876.

50-øren har lenge vært den minste av myntene i lommeboka, men var i sin tid ”storebroren” blant øremyntene. I 1972 ble 1- og 2-øren tatt ut av sirkulasjon. 5- og 25-øren ble tatt ut i 1982, og siste 10-øre ble preget i 1991 før den ble tatt ut av sirkulasjon i 1993. Nå er det altså bestemt at også 50-øren skal utgå fra den norske myntrekken, og endelig dato for dette har blitt satt til 1. mai 2012.

Den kanskje mest berømte øremynten vi har hatt i vår 137 år lange periode med øremynt, er 2-øren fra 1968. Nettopp denne mynten får av mange æren for at vi har såpass mange myntsamlere i Norge i dag. Mynten var ikke Norgesberømt de året den ble preget, da var det egentlig en hemmelighet. Året etter startet ryktene å gå – om en norsk mynt som skulle være nesten umulig å finne, men som det var lurt å lete etter, fordi den var sjelden og kunne bli verdifull. I løpet av noen få måneder ble alle landets syltetøyglass, sparebøsser og glemte skuffer i bortgjemte kommoder på loftet gjennomsøkt i jakten på denne mynten med stor M.

I Norge økte antallet myntsamlere drastisk - mye takket være denne enslige mynten som ingen noen gang kunne finne i syltetøyglassene sine, sparebøssene eller de bortgjemte skuffene - rett og slett fordi mynten aldri kunne ha vært der. Den fantes kun i noen tusen komplette myntsett som var preget i 1968, forseglet og pakket i plast, og den hadde aldri vært i sirkulasjon. Men samleinteressen ble vekket hos det norske folk, mye takket være den lille 2-øren fra 1968.

Med nyheten om at 50-øren blir tatt ut av sirkulasjon kan vi altså samtidig konstatere at øren ikke lenger blir en del av den norske myntrekken. Valøren vil nå stå igjen som et minne fra fortiden og et samleobjekt for samleglade nordmenn.

• Økonomi, finans

• myntsamling
  • samle
  • 50-øre
  • 50-øring
  • øre

Samlerhuset AS er en stor norsk mynthandler etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-gruppen omsatte for 160,1 milloner EURO i 2010, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Nederland, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. www.samlerhuset.no