«Norsk» Waterloo-minnesmerke avduket i London i dag

Oslo/London, 10. juni 2015 – Nesten på dagen 200 år etter slaget ved Waterloo, der 24.000 allierte soldater døde, forsvant eller ble skadet, har soldatene endelig fått sitt eget minnesmerke. Det er første gang et minnesmerke er etablert i Storbritannia til ære for alle soldatene som kjempet mot Napoleons styrker.

Det er det norske selskapet Samlerhuset som, via sitt britiske datterselskap, har initiert og produsert minnesmerket, i samarbeid med den britiske veldedighetsorganisasjonen Waterloo 200 og Worcestershire Medal Service. Minnesmerket gjengir den greske seiersguden Nike og den første hertugen av Wellingtons berømte uttalelser etter kampen: ”My heart is broken by the terrible loss I have sustained in my old friends and companions and my poor soldiers. Believe me, nothing except a battle lost can be half so melancholy as a battle won.”

Det er en stor ære å avduke minnesmerket for slaget ved Waterloo, som hedrer de tusenvis av soldater, fra ulike nasjoner, som kjempet og døde i løpet av noen timer 18. juni 1815. Det er viktig å huske alt de ofret og minnes at deres innsats førte til en lang periode med fred i Europa, bemerket den nåværende hertugen av Wellington under avdukingsseremonien.

Dagens Hertug av Wellington er den niende i rekken, og det var hans forfar som ledet de britiske styrkene i slaget og seieren over Napoleons hær.

Minnesmerket består av en 35 kg tung replika i bronse av den såkalte Waterloo-medaljen, som opprinnelig ble distribuert til alle soldater som var involvert i kampene 200 år tilbake.

Det er veldig passende at Waterloo-medaljen nå er gjenskapt som minnesmerke. Det var tross alt den første medalje noensinne som ble tildelt alle soldater, uavhengig av militær rang. Medaljer som var tildelt før dette i Storbritannia ble nemlig kun gitt til personer med militær rang - gullmedaljer til ledende offiserer og medaljer av mindre edelt metall til menige soldater, forklarer Samlerhusets grunnlegger og eier, Ole Bjørn Fausa.

• minnemedalje
  • napoleon
  • duke
  • lord
  • storbritania

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 135 millioner euro i 2012, og hadde ved utgangen av året 440 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.