Waterloo-medaljen klar med norsk hjelp - 200 år på overtid

Oslo, 18. november 2014 – Etter 200 hundre års ventetid fikk de allierte styrkene, som beseiret Napoleon i slaget ved Waterloo, endelig sin anerkjennelse. Sentralt i dette står det norske selskapet Samlerhuset.

Sist uke ble den originale Waterloo-medaljen overrukket ved en storslagen seremoni i Apsley House, det offisielle representanthuset til hertugen av Wellington. Det norske selskapet Samlerhuset, som blant annet eier Det Norske Myntverket, har sammen med den pan-europeiske organisasjonen Waterloo 200 stått i kulissene for å få medaljen produsert i sin opprinnelige størrelse. Medaljen ble opprinnelig planlagt i 1815, og designet av den anerkjente gravøren Benedetto Pistrucci - men aldri tildelt.

- Slaget ved Waterloo ble i sin tid regnet som det viktigste av alle slag, og medaljen måtte derfor overgå alt som tidligere var laget, sier Ole Bjørn Fausa, administrerende direktør og grunnlegger av Samlerhuset, som fikk det gjeve oppdraget med å puste liv i den gamle drømmen.

Det var derfor den kjente, italienske gravøren Benedetto Pistrucci som fikk det ærefulle oppdraget med å gravere motivet for medaljen, bare ti dager etter at de allierte seiret over Napoleon. Pistrucci var en av datidens mest anerkjente myntgravører, og han tok ikke lett på oppdraget. Hele 30 år brukte han på å utforme motivet. Grunnen var at motivet var så avansert, og den planlagte størrelsen på medaljen så stor, at ingen myntverk turte ta på seg oppdraget med å prege medaljene. Og der havarerte det ambisiøse prosjektet – helt til Samlerhuset og Waterloo200 blåste liv i ideen nær 200 år senere.

- Medaljen viste seg å bli en utfordring å lage, til tross for at vi benyttet dagens moderne utstyr. Det krevde eksempelvis et trykk på opp mot 2500 tonn for å få preget medaljen, og vi måtte støpe et eget fundament i betong under pregemaskinen fordi bakken under ikke tålte trykket, sier Fausa.

I den storslåtte markeringen i London fikk etterkommere og representanter for de fire seierherrene Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Russland endelig motta utmerkelsen, 200 år på overtid.

Front og bakside av den berømte medaljen av Pistrucci

Under seremonien kunngjorde styreleder i Waterloo 200, Sir Evelyn Webb-Carter, at opptil 500.000 Waterloo-medaljer i bronse er tildelt til den britiske offentligheten som en gave fra Waterloo 200, finansiert av Samlerhuset.

– Vi er stolte over å være en del av et slikt fantastisk initiativ. Å fortelle historier gjennom mynter og minnemedaljer er kjernen i det vi gjør. Jeg kan ikke forestille meg et bedre eksempel på dette enn å bringe liv i Pistruccis vakre og utrolig detaljerte Waterloo-medalje, spesielt da den er i den opprinnelige størrelsen som var ment av gravøren, sier Ole Bjørn Fausa i Samlerhuset.

– Slaget ved Waterloo var en milepæl i europeisk historie. Det var slutten på den over 20 år lange konflikten i og utenfor Europa, og påvirket mange tusen liv gjennom store deler av det 19. århundre, samt sørget for over 50 år med relativ fred og stabilitet, sa Tim Cooke, direktør i Waterloo 200.

Mediekontakt

Ole Bjørn Fausa
Administrerende direktør og grunnlegger av Samlerhuset.
Mob. 908 56 991
E-post ole.bjorn.fausa@samlerhuset.no

Eller, for videreformidling av kontakt:

Mob 909 19 945
e-post akb@samlerhuset.no

For mer informasjon og tilgang til høyoppløselige bilder av Ole Bjørn Fausa, Waterloo-medaljen m.m:

Se også Samlerhusets film om Waterloo-medaljen her:

• pistrucci
  • napoleon
  • waterloo
  • historie
  • medalje

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset har virksomhet i 14 land, med rundt 400 ansatte, og omsatte for 135 millioner euro i 2013.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

Om Waterloo 200:

Waterloo 200 Ltd. er en organisasjon, godkjent og støttet av den britiske staten for å sikre feiringen av 200-års jubileum til slaget ved Waterloo.
For mer informasjon: http://www.waterloo200.org/