Styreleder i Sammen Amalie Lunde

Et boligmarked som nærmer seg kokepunktet - Bergen trenger fortgang i studentboligbyggingen

3032 studenter står på venteliste etter studentbolig hos Sammen i Bergen, en økning på 38% fra samme tidspunkt i fjor. Behovet etter flere studentboliger er prekært - Sammen er avhengig av rask saksbehandling for å bygge flere boliger.

Antallet studenter som venter på bolig hos Sammen er betraktelig høyere enn i fjor, og bidrar til å skape et sterkt press på det private leiemarkedet. Mangelen på studentboliger fører til at studentene må akseptere dyre leiligheter av varierende kvalitet, som går utover økonomien og studiehverdagen til studentene i Bergen.

"Vi ser at leiemarkedet nærmer seg kokepunktet. Svært mange studenter er på boligjakt, samtidig som antallet boliger for leie har sunket, det setter studentene i en situasjon der de må akseptere høye priser og lav kvalitet. Det er avgjørende at Sammen får fortgang i studentboligbyggingen for å kunne gi flere studenter et godt botilbud, sier styreleder i Sammen, Amalie Lunde".

Over 5000 har søkt bolig studentbolig hos Sammen, og det er tildelt 2000 boliger. Tilbakemeldingene på botilbudet fra studentene er gode. Studentboligene har gjennomgående høy standard og leies ut til priser godt under markedspris.

"Jeg er glad for at studentboligene er sett på som et attraktivt botilbud, og jeg skulle selvsagt ønske flere kunne bodd hos Sammen. Det er derfor svært viktig at vi får gjennomført de planlagte prosjektene, sier Lunde".

Vil bygge mer i sentrum

Sammen har planer om å bygge nærmere 1000 nye enheter i Bergen innen 2027. I tillegg til 66 nye enheter på Hatleberg som står klart i januar 2023, er første steg å starte bygging av Lotheveien og Neumannsgate; to sentrumsnære prosjekter som vil gi henholdsvis 140 og 260 nye studentboliger. Boligdirektør i Sammen, Stein Ove Halhjem sier følgende om prosjektene:

"Boligprosjektene våre er nødvendig for at Bergen skal være en foretrukken studentby, og for at studentene skal få en fin studiehverdag. Med de lange ventelistene og vanskelige leiemarkedet er det avgjørende at bystyret jobber med oss slik at vi kan bygge flere boliger raskere"

Studentsamskipnaden har valgt å prioritere prosjektene rundt sentrum, ettersom det er studentens ønske å være nær studieinstitusjonene og sentrum. Med nye studentboliger i sentrum vil Sammen kunne tilby flere studenter bolig i nærheten av studiestedene, og samtidig ha en positiv innvirkning på prisene i det private markedet.

Vil jobbe sammen med kommunen for raskere saksbehandling

Sammen er klare for å bygge, men er avhengig av en rask og smidig planprosess. Det er avgjørende at Bergen kommune vil samarbeid for få til raske planprosesser, for å få fortgang i studentboligbyggingen. Lunde avslutter med:

"Med svært lang venteliste på studentbolig hos Sammen og et presset boligmarked må studentboliger være en høy prioritet hos både politikerne og administrasjonen i kommunen. Vi er takknemlige for støtten vi har fått så langt, men arbeidet er ikke ferdig enda. Vi kan bygge i morgen, men er avhengig av god dialog og raske planprosesser"