Sammen arrangerer gjenbruksfestival – gir bort til studentene

Sammen arrangerer gjenbruksfestival – gir bort til studentene

Sammen vil gjøre det enkelt å velge brukt fremfor å kjøpe nytt

Gjør det lettere å gjenbruke

Gjennom sommeren har Sammen samlet inn ting fra studenter som skal flytte eller har noe til overs. På Fantoft vil det arrangeres en gjenbruksfestival der tingene vil deles ut, helt gratis.

- Som Studentsamskipnad er vi opptatt av å legge til rette for at studentene kan ta gode og bærekraftige valg. Festivalen er en unik mulighet for studenter å få tak i ting de trenger til studietiden. Vi har fått inn mange fine ting, som kjøkkenutstyr, møbler, bøker og klær. På denne måten kan vi bidra til en mer sirkulær studietid, sier Marita Johansen, Bærekraftsansvarlig i Sammen.

Bidrar til Bergen Kommune sin klimastrategi
I Bergen Kommunes klimastrategi vektlegges viktigheten av å redusere forbruket og å tenke mer sirkulært er tungt vektlagt. Dette krever at ulike aktører i Bergen samarbeider og jobber aktivt for å redusere forbrukskulturen. Marita Johansen mener at Gjenbruksfestivalen kan være et positivt bidrag til dette arbeidet.

- Gjenbruksfestivalen vil være med på å gjøre gjenbruk mer tilgjengelig. I tillegg vil det gjøre det mer attraktivt for studentene å velge brukt framfor å kjøpe nytt.

Vil oppmuntre til gjenbruk
Bærekraftsansvarlig i Sammen, Marita Johansen jobber for mer bærekraftig studentvelferd. Gjenbruksfestivalen er blant initiativene Johansen har tatt for å oppmuntre til en positiv holdning til bærekraft blant studenter.

- Studenter er i utgangspunktet veldig flinke til å bytte, dele og gjenbruke seg imellom. Dette vil vi at de skal fortsette med, og vi håper at enda flere får øynene opp for hvor enkelt og gøy gjenbruk kan være, sier Marita Johansen.

Gjenbruksfestivalen finner sted 13. August på Fantoft.