MinKlassiker har fått flera hundra ansökningar  - Annie, Stephan och Johan är överväldigade
MinKlassiker har fått flera hundra ansökningar - Annie, Stephan och Johan är överväldigade

Många vill ha hjälp att leva hälsosammare

Pressmeddelande 26 oktober 2018

Många vill ha hjälp att leva hälsosammare – hundratals ansökningar på några timmar.

Hundratals ansökningar strömmade in på några få timmar när Stephan Wilson, Johan Olsson och Annie Thorén sökte deltagare till sitt nya projekt ”Min Klassiker” Projektet letar efter människorsom vill och behöver göra en livsstilsförändring för att må bättre, fysiskt och mentalt.

”Är du den vi söker” var TV profilen och motionsinspiratören Stephan Wilsons enkla uppmaning på Facebook – och flera hundra ansökningar strömmade in på bara några timmar. ”Jag har jobbat med casting och program där vi efterlyst deltagare förr men har aldrig varit med om något liknande” säger Stephan Wilson. ”Jag är överväldigad av antalet ansökningar men också genuint berörd av allas unika historia – behovet av hjälp att leva hälsosammare är påtagligt i vårt samhälle idag” fortsätter Stephan.

”Sällan har något känts så rätt, så jag svarade ja till Stephan innan han hunnit ställa frågan klart” säger OS-medaljören Johan Olsson som mentor och coach i projektet.

Trots att hälsa och träning blir allt mer hippt så pågår samtidigt en annan trend i vårt samhälle. Allt fler blir stillasittande, överviktiga och drabbas av psykisk ohälsa. Stephan Wilson har tillsammans med skidlegenden Johan Olsson och medaljbeströdda triathletenAnnie Thorén startat ett projekt för att adressera detta. ”Vi skall hjälpa de som allra mest behöver det och genom det inspirera andra” berättar Stephan Wilson. Se videon här

(montage) FOTO: Thérèse Korning

Min Klassiker:

Santander Consumer Bank Sverige och En Svensk Klassiker slöt upp bakom Stephan Wilsons idé och gjorde tillsammans satsningen möjlig. Projektet heter ”Min Klassiker” och syftar till att hitta ett antal personer som behöver en långsiktig livsstilsförändring, för att må bättre och leva mer hälsosamt.

Stephan, Johan och Annie kommer bjuda in dem till en årslång utmaning, pepp och massor av hjälp hela vägen. Stephan kommer producera deras berättelse för att inspirera andra att hänga med. Målet är att deltagarna ska genomföra fyra lopp inom En Svensk Klassiker, men det är resan dit som kommer ge den förändringen i livskvalitet som Stephan själv upplevt och nu vill ge till andra.

Bakgrund:

TV profilen Stephan Wilson fick enormt gensvar med sitt program ”Stephan på glid” och publiken ville ha mer. Uppföljaren blev hans programserie om en Svensk Klassiker, där han övervann sin vattenskräck och delade med sig av smärtan att sitta på en cykel i över 20 timmar. Men det Stephan upptäckte under resans gång var så mycket viktigare och starkare än att genomföra loppen i sig – det var hur träningen inför loppen gav honom en livsstilsförändring som påverkat hela hans liv på ett sätt som han aldrig trott var möjligt. Läs mer här

Santander Consumer Bank Sverige har som huvudsponsor till En Svensk Klassiker under åren 2016-2018 gemensamt arbetat för rörelse och gemenskap för fler och att göra Sverige och svenskarna friskare.

En Svensk Klassiker består av att skida Vasaloppet 90 km eller Engelbrektsloppet 60 km, cykla Vätternrundan 300 km, simma Vansbrosimningen 3 km och springa Lidingöloppet 30 km.

Frågor & bokning av intervjuer:

Stephan Wilson/Min Klassiker070 774 75 28

Annica Saltskog/Santander072 454 00 27

Micke Thorén/En Svensk Klassiker070 559 72 21

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander som grundades 1857 och är en av de största bankerna i både Europa och världen med 133 miljoner kunder i över 45 länder.