Johan Olsson, Ann Söderlund, Manne Forssberg, Mattias Hargin och Annie Thorén i målgången i Mora.

Manne Forssberg och Mattias Hargin klarade Superklassikern

Författaren Manne Forssberg, den före detta alpina utförsåkaren Mattias Hargin och journalisten Ann Söderlund har genom projektet Min Klassiker tagit sig an motionsloppen i En Svensk Klassiker. Under måndagen den 28 februari genomfördes det sista loppet – Öppet spår. Till sin hjälp hade de med sig skidlegendaren Johan Olsson, som stöttade deltagarna under de nio milen mellan Sälen och Mora.

Med goda marginaler till en varsin Superklassiker så var det enbart underlag, väder och eventuella skador som skulle kunna stoppa Manne Forssberg och Mattias Hargin från att klara Superklassikern. En Superklassiker innebär att den totala tiden för samtliga lopp i En Svensk Klassiker (Vätternrundan, Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet/Öppet spår) uppgår till sammanlagt 20 timmar.

– Det var fantastiskt att få följa Manne, Mattias och Ann under Öppet spår i måndags. Alla tre stod för beundransvärda prestationer! Jag är både glad och stolt över att de kämpade sig i mål på så snabba tider – hatten av! säger Johan Olsson.

Manne Forssberg körde öppet spår på 5:00:18, Mattias Hargin gick i mål på 5:09:22 och Ann Söderlund korsade mållinjen på 9:56:24. Manne Forssbergs totala tid på Superklassikern blev 17:31:16 och Mattias Hargins totaltid blev 16:28:44. Ann Söderlund tvingades bryta Vätternrundan i september förra året och har ännu ingen total sluttid på En Svensk Klassiker.

– Vilket år vi har haft! Det har varit så otroligt roligt att få följa Manne, Mattias och Ann under det här klassiker-året. Det är häftigt att genom Min Klassiker kunna inspirera följarna till ökad träningsglädje. Vi är väldigt stolta över det fina samarbetet vi haft tillsammans med En Svensk Klassiker ännu ett år, säger Sune Mejding Content Marketing & Sponsorship Leader, Santander Consumer Bank.

Under årets säsong av programserien Min Klassiker har OS- och VM-guldmedaljören Johan Olsson, tillsammans med triatleten Annie Thorén, Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker, inspirerat Sveriges befolkning att röra på sig. Syftet med säsongen har varit att låta deltagarna testa nya träningsformer och samtidigt inspirera människor att investera i en hållbar livsstil. Coacherna, Johan Olsson och Annie Thorén, har under året pushat, peppat och coachat deltagarna både inför och under loppen i En Svensk Klassiker.

Om Min Klassiker
Min Klassiker är en sociala medie-serien där skidlegendaren Johan Olsson och triatleten Annie Thorén coachar tre deltagare att genomföra En Svensk Klassiker. Årets deltagare har varit författaren Manne Forssberg, journalisten Ann Söderlund och den före detta alpina utförsåkaren Mattias Hargin. Avsnitten sänds på Instagramkontot Min Klassiker. Bakom projektet Min Klassiker står Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker.

Om sponsorskapet
Santander Consumer Bank har varit huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016. Tillsammans jobbar parterna gemensamt för att inspirera människor att investera i en hälsosam livsstil och vara en drivande kraft till välmående, såväl internt som externt. Santander arbetar aktivt med att positionera sitt engagemang och skapa relevans i samhällsdebatten för hållbara investeringar, för sig själv och samhället i stort – där Min Klassiker är en viktig del av det långsiktiga arbetet.

Santander Consumer Bank är en nordisk bank med 1500 kollegor i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är stolta över att vara en del av den globala koncernen Banco Santander med 144 miljoner kunder och över 200 000 anställda i 45 länder.

I Sverige har vi en halv miljon kunder och på kontoret i Solna jobbar 400 engagerade medarbetare.