Manne Forssberg, Annie Thorén, Johan Olsson, Ann Söderlund och Mattias Hargin på träningsläger i Orsa Grönklitt

Skidlegendaren Johan Olsson coachar Min Klassiker-deltagarna genom Öppet spår

På måndag den 28 februari står författaren Manne Forssberg, den före detta alpina utförsåkaren Mattias Hargin och journalisten Ann Söderlund på startlinjen i Sälen för att genomföra Öppet spår, deras sista lopp i Min Klassiker. Till sin hjälp har de med sig skidlegendaren Johan Olsson, som kommer stötta deltagarna under de nio milen mellan Sälen och Mora.

– Det har varit otroligt roligt att följa Manne, Mattias och Ann genom den här säsongen av Min Klassiker. Jag tror och hoppas att de har fått upp ögonen för både nya idrotter och nya sätt att träna på. Det ska bli spännande att se hur loppet på måndag kommer att gå. Jag kommer att finnas på plats för att coacha på håll, och det blir kanske en utmaning för mig att hänga med – de har blivit riktigt snabba på att åka längdskidor! säger Johan Olsson, coach Min Klassiker

Under årets säsong av programserien Min Klassiker har OS- och VM-guldmedaljören Johan Olsson, tillsammans med triatleten Annie Thorén, Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker, inspirerat Sveriges befolkning att röra på sig. Syftet med säsongen har varit att låta deltagarna testa nya träningsformer och samtidigt inspirera människor att investera i en hållbar livsstil. Coacherna, Johan Olsson och Annie Thorén, har under året pushat, peppat och coachat deltagarna både inför och under loppen i En Svensk Klassiker.

– Vi är alla medvetna om att det har varit några tuffa år för både motionsloppsarrangörer och för motionärer i stort. Vi är glada och stolta över att tillsammans med En Svensk Klassiker kunna bidra till inspiration och rörelseglädje genom projektet Min Klassiker. Årets deltagare har överraskat oss med all den motivation, pepp och glädje som de lyckats sprida inför och under samtliga lopp. Nu håller vi tummarna för att väder och vind är till deras fördel under det sista loppet, säger Sune Mejding, Content Marketing & Sponsorship Leader, Santander Consumer Bank.

Om Min Klassiker
Min Klassiker är en sociala medie-serien där skidlegendaren Johan Olsson och triatleten Annie Thorén coachar tre deltagare att genomföra En Svensk Klassiker. Årets deltagare är författaren Manne Forssberg, journalisten Ann Söderlund och den före detta alpina utförsåkaren Mattias Hargin. Avsnitten sänds på Instagramkontot Min Klassiker. Bakom projektet Min Klassiker står Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker.

Om sponsorskapet
Santander Consumer Bank har varit huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016. Tillsammans jobbar parterna gemensamt för att inspirera människor att investera i en hälsosam livsstil och vara en drivande kraft till välmående, såväl internt som externt. Santander arbetar aktivt med att positionera sitt engagemang och skapa relevans i samhällsdebatten för hållbara investeringar, för sig själv och samhället i stort – där Min Klassiker är en viktig del av det långsiktiga arbetet.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander som grundades 1857 och är en av de största bankerna i både Europa och världen med 142 miljoner kunder och 200.000 anställda.