Morten Malting skal styrke satsingen på mat og drikke i Scandic Norge ytterligere.

Morten Malting tilbake som direktør for mat og drikke i Scandic Norge

Den erfarne hotell- og restaurantlederen vil bidra til å styrke Scandics restaurantkonsepter og videreutvikle landets beste hotellfrokost.

Morten Malting har nærmere 30 års erfaring fra hotell- og restaurantbransjen, og var direktør for mat og drikke i Scandic Norge i perioden fra 2011 til 2019, før han gikk over til en rolle som distriktsdirektør for Oslo-regionen. Som følge av pandemi og endringer i bemanningen, tok han våren 2020 midlertidig over ansvaret for mat og drikke ved siden av jobben som distriktsdirektør. Etter ett og et halvt år med to roller, har Malting nå besluttet å vie seg fullt og helt til den ene.

- Dette føles på mange måter som å komme hjem. Jeg er veldig glad for å være tilbake i denne rollen hundre prosent, og skal nå jobbe hardt for å styrke konseptene vi har og løfte landets beste hotellfrokost til nye høyder. God mat og drikke er noe av det som får hotellene til å skille seg ut, og som skaper følelser og lojalitet blant gjestene, sier Malting.

Inspirert av de ansatte

Scandic har drøyt 80 hoteller spredd over hele Norge, og etter å ha driftet dette arbeidet via Teams i ett og et halvt år, gleder Malting seg nå til å være mer ute på hotellene og jobbe med de ansatte. Målet er å sikre tidsriktige, relevante og lønnsomme konsepter som går hjem hos gjestene og er godt forankret blant de som jobber ute i drift.

- En god frokost lages ikke bak et skrivebord. Sammen har vi de beste forutsetningene for å utvikle dette arbeidet videre, og jeg skal sørge for at vi har det gøy mens vi gjør det. Jeg har fått mye motivasjon og inspirasjon av å se hvordan de ansatte ute på hotellene har stått på under pandemien, og forhåpentligvis kan jeg også inspirere dem i arbeidet videre, sier han.

Bærekraftig utvikling

Scandic jobber med bærekraftige løsninger i alle ledd av hotelldriften, og Malting har gått i front i arbeidet med å redusere matsvinn og utvikle mat- og drikketilbudet med omtanke for miljøet. Kvalitet og bærekraft går hånd i hånd, og et av satsingsområdene i tiden fremover er plantebasert mat. Innen utgangen av 2022 skal 50 prosent av maten på Scandics hoteller være plantebasert.

Administrerende direktør i Scandic Norge, Asle Prestegard, er glad for at Malting takket ja til å videreføre dette arbeidet, og føler seg trygg på at mat- og drikkesatsingen nå er i de beste hender. Malting har vært i Scandic-systemet siden 2009, først som hotelldirektør på Scandic St. Olavs Plass, deretter som direktør for mat og drikke og distriktsdirektør for Oslo. Før tiden i Scandic hadde han også flere ledende stillinger, blant annet som driftsdirektør i Umoe Restaurant Group og daglig leder for Ekebergrestauranten. Malting har også vært seks år på Hotel Continental, deriblant som restaurantdirektør.

- Morten er en inspirerende leder med masse erfaring og solide resultater å vise til. Det at han nå forplikter seg 100 prosent til denne rollen er svært viktig for Scandic Norge. Han har gjort en formidabel innsats som distriktsdirektør for Oslo, og jeg er sikker på at han vil fortsette å løfte oss i rollen som direktør for mat og drikke, sier Prestegard.

Morten Malting

Direktør for mat og drikke +47 957 66 646