DB Schenker har allerede en solid elektrisk bilpark. Her ved Oslo City Hub som sikrer null utslipp av all distribusjon i Oslo.

120 nye el og biogass-lastebiler farger Norge grønnere i 2023

Med et ambisiøst mål om å dekke all landtransport med klimanøytral transport er Schenker godt i rute, og i inneværende år er det planlagt i fase inn hele 120 nye kjøretøy på el og biogass. Selskapet er allerede på plass med bærekraftig distribusjon i 16 norske byer i dag, og 17 nye byer og tettsteder vil få dette i løpet av 2023. Da vil andelen el og biogass utgjøre ca. 40% av den samlede bilflåten for bydistribusjon. Dette gjør at Schenker sine kunder nå kan skilte med en betydelig utslippsreduksjon på transporten av sine varer.

Med 95% innleid materiell er Schenker avhengig av en felles forankring om miljøstrategien med transportørene. Samarbeidet baserer seg på en gjensidig forståelse av viktigheten av å lykkes med å fase ut alle dieseldrevne lastebiler i Norge innen 2027. Dette krever store investeringer hos transportørene som også har ambisiøse miljømål på egne vegne. Dette er en forutsetning for å kunne lykkes på veien videre mot en klimanøytral landtransport i Norge.

God fart i det grønne skiftet i 2023

Bærekraftsansvarlig for biltrafikk hos Schenker, Per Ove Svartangen, sier at det er en pågående prosess inn mot de ca. 200 transportørene som kjører for Schenker i Norge. Dette har vært fokus i flere år og fra å fokusere på Euro-5 og 6 motorer er nå fokus over på elektrisk og biogass. Vi opplever at transportørene har et bevisst og reelt fokus på denne omleggingen. Det er betydelige merinvesteringer som skal gjøres over relativt kort tid, og statlige støtteordninger og andre incentiver er en viktig del av løsningen. Utfordringene ligger i at utbygging av lade- og biogassinfrastruktur er uoversiktlig og tar tid.

Vi er likevel godt i rute og når vi gjennom 2023 har fått på plass ca. 120 nye biler og har da en grønn dekning på vel 40 % i distribusjonen, melder Svartangen.

Miljøbevisste transportører

Mange av transportørene i Schenker har vært med lenge og har en strek lokal forankring i det området de betjener. Telemark Transportservice (TTS) er et selskap som har vært med helt siden 1973 hvor de kjørte for Linjegods i Porsgrunn. Det geografiske område har blitt større etter hvert, og dekker nå distribusjon i stort sett hele Vestfold og Telemark. De opererer også med linjetrafikk og transport av sjøcontainere. Med 50 ansatte har de en betydelig bilpark bestående av distribusjonsbiler, containerbiler, modulvogntog, og semitrailere i ulike varianter.

For Telemark transportservice har «det grønne skifte» satt en markant retning for selskapet og de tar voldsomme investeringer og fremskynder utskiftningsplaner for å innfri målet om null utslipp i 2027. Planen for 2023 er å fase inn 13 nye nullutslippskjøretøy kjøretøy for kjøring hos Schenker. Daglig leder i TTS, Tor Espen Homme kan fortelle at selskapet i 2022 ble sertifisert for Iso og Fair Transport, og konsernet er med i Grønt landtransportprogram. Vi merker sjåførmangelen på kroppen i det daglige og har over flere år samarbeidet med Nav, Adecco og Agere/Learn trafikkskole. Å holde på sjåførene har vært en ekstrem utfordring spesielt siste to år med generelt stor mangel på sjåfører og ofte tape kampen om lønnsbetingelser og ikke minst til lettere arbeid innen transport. Å være distribusjonssjåfør med 50-100 leveringer hver dag i all slags vær er en krevende jobb.

Biogass er en del av løsningen

De fleste investeringene i ny lastebilpark har dreid seg om distribusjonsruter over de avstander som rekkevidden tillater på materiell som er tilgjengelig. Over lengere avstander er vi avhengig av en kombinasjon av en videreutvikling av rekkevidde på el kjøretøy i kombinasjon med et bedre utbygd nettverk med hurtigladere for slike kjøretøy. I tillegg vil biogass være en del av løsningen, og her har vi så vidt begynt å sette opp ruter, men det trengs et betydelig løft i utrullingen av nettverk for fylling av biogass. Nylig startet vi opp en rute mellom Ålesund og Oslo. Her har vi vært klare i over et år, men har ventet på biogass stasjonen på Digerneset utenfor Ålesund. I januar kom den i drift og da startet Schenker opp umiddelbart.

Hvis vi ser i bakspeilet har det skjedd ganske mye på få år, men vi må holde tempo oppe også fremover slik at vi som bedrift og bransje kan være en foregangsbedrift i det grønne skiftet. Det er en forutsetning at vi samarbeider godt med transportører og myndigheter, sier Per Ove Svartangen i Schenker.

Bærekraftsansvarlig for landtransport i Schenker AS
Per-Ove Svartangen, Schenker AS