Ikornes havn i Sykkylven sikrer sjørfrakten for Ekornes, og sparer norske veier for 400 vogntog i året.

Møbelgiganten seiler videre med Schenker

Langsiktig samarbeid gir resultater. Schenker og Ekornes har siden 2016 utviklet møbelgigantens logistikkløsning i retning av mere sjøfrakt. Med egen havn i Sykkylven for større lasteskip har man utnyttet sjøveien og redusert bruk av lastebiler med 400 pr. år. Bra for miljøet og bra for logistikkregnskapet.

Ekornes AS ble i 2020 kåret til årets Eksport bedrift av Norsk Industri, og nylig resignerte de en ny avtale for global sjøfrakt med Schenker.

Tilbake i 2016 startet samarbeidet om å flytte last til Europa fra vei til sjøen, et prosjekt som har gitt fordeler både på kostnadssiden, og ikke minst gir det en god miljøgevinst. Miljøsamarbeid er viktig for begge bedrifter. Ekornes har en unik mulighet for å optimalisere sin logistikk med sjøfrakt gjennom å ha sin egen havn sier Christian Flatum, som er direktør for sjøfrakt i Schenker Norge. Å kunne kombinere eksportvolum som skal til Europa eller til oversjøiske destinasjon med inngående volum er logistikkmessig optimalt. Per i dag har vi totalt 3 ukentlig avganger via Ikornnes havn forteller Christian Flatum.

For Schenker er Ekornes en viktig kunde innen sjøfrakt sier Christian Flatum, og er svært fornøyd med at Ekornes har gitt de forlenget tillit. Sjøfrakt handler ikke kun om å fasilitere containere og gjennomføre transporten. Sjøfraktmarkedet er i kontinuerlig endring. Det krever et tett og dynamisk samarbeidsforhold for å lykkes. Nye transportruter etableres, og vi utnytter intermodale løsninger og avanserte it-løsninger. Transportdata i sanntid over hele verden er en god støtte i oppfølgingen.

Med den forlengede kontrakten tildeler også Ekornes sine globale volum som ikke skal via Norge men mellom andre destinasjoner i verden. Kontrakten inneholder også landtransport og flyfrakt.

Ekornes har sitt hovedkontor og produksjon av møbler i Sykkylven, og er mest kjent for varemerkene Stressless, IMG og Svane.

Bilde under: Sjøfraktdirektør Christian Flatum.