DB Schenker og Volvo Cars samarbeider om stort biodrivstoff prosjekt

DB Schenker og Volvo Cars samarbeider om stort biodrivstoff prosjekt

DB Schenker og Volvo Cars inngår et bærekraftig partnerskap som vil redusere CO2-utslippene med 84 prosent. Totalt transporteres det 12.000 standardcontainere med 100 prosent biodrivstoff for skip.

DB Schenker og Volvo Cars har inngått et partnerskap for mer bærekraftig sjøfrakt. Dette gjøres ved å transportere 12.000 standard containere (TEUs) av reservedeler til kjøretøy på skip med 100 prosent biodrivstoff. Dette sparer om lag 33.000 tonn CO2sammenlignet med skip drevet av fossilt drivstoff. Dør-til-havn-programmet startet i juni og forbinder Volvo Cars' produksjonsanlegg i Göteborg med havnene i Savannah, Newark og New York. Dette markerer starten på et nytt langsiktig forretningssamarbeid mellom den ledende logistikkleverandøren og et av verdens mest kjente og respekterte bilmerker. Bruk av drivstoff fra fornybare kilder i stedet for fossile kilder reduserer CO2-utslippene med 84 prosent.

Mot felles mål

Thorsten Meincke, globalt styremedlem for Air &; Ocean Freight hos DB Schenker: «Vi er stolte over at et anerkjent merke som Volvo Cars slutter seg til oss i DB Schenker på vei mot en fremtid med renere logistikk. Vårt løfte er å hjelpe kundene med å redusere Scope 3-utslippene fra transport og distribusjon. Vi vil bare lykkes med å forme bærekraftige forsyningskjeder hvis avsendere, speditører og transportører jobber tett sammen.»

– DB Schenker er en sterk partner i vår ambisjon om å bli et klimanøytralt selskap innen 2040. Ved å redusere Scope 3-utslippene tar vi et stort skritt mot å gjøre våre transportrelaterte utslipp karbonfrie. Vi vil fortsette å utforske bærekraftsmuligheter i alle aspekter av forsyningskjeden vår for å få andre bilprodusenter til også å handle og øke etterspørselen etter karboneffektiv maritim transport, sier Javier Varela, Chief Operating Officer og Executive Vice President i Volvo Cars.

Mer bærekraftig i henhold til EU-direktiver

Hele rammeverket er i samsvar med ISO 14020, 14021 og 14067. Det fornybare drivstoffet som brukes i transporten er sertifisert av en uavhengig tredjepart og produseres ikke i konkurranse med matvekster.

Derfor er det mer bærekraftig i henhold til EUs fornybardirektiv. Hvis fornybart drivstoff ikke er tilgjengelig for en bestemt Volvo Cars-transport, brukes det til en annen kundes transport, men tildeles Volvo Cars gjennom en metode som kalles massebalansering. Metodikken gjennomgås jevnlig av tredjeparter og sikrer at den samlede reduksjonen av fossilt brensel er i tråd med faktisk bruk på containerskip.

Biodrivstoff: Tilleggsinformasjon

• Biodrivstoffet som brukes heter UCOME og har de høyeste kvalitetskriteriene som er tilgjengelige for øyeblikket. DB Schenker bruker det beste bærekraftige biodrivstoffet på markedet, i henhold til EU RED II Annex IX Part A+B. Den sikrer også at all palmeolje og palmeoljerester (PFAD, palmefettsyredestillat) utelukkes. I tillegg har biodrivstoffet en tredjeparts revidert trippelsertifisering for å vanntette hele livssykluskjeden Well to Wake (WTW).
  • DB Schenker investerer i biodrivstoff allerede før kundene etterspør det.DB Schenker gjør dette proaktivt for å være fleksibel i forhold til kundenes behov. I år har logistikkleverandøren forpliktet seg til å kjøpe 17.000 tonn biodrivstoff til maritim transport. Et mål som viser at DB Schenker er en bærekraftig, innovativ leverandør som skaper en bransjeledende utslippsreduksjon for maritim transport. I tillegg understreker det den høye etterspørselen etter alternative drivstoff. DB Schenkers ambisjon er å videreutvikle drivstoff basert på grønn energi.

DB Schenker er et av verdens ledende logistikk- og transportselskaper til vanns, til lands og i luften. I Norge er vi ledende på stykkgods og partigods. Med et finmasket rutenett dekker vi hele landet og har gode forbindelser på import og eksport. DB Schenker har avanserte IT-løsninger som muliggjør optimale transport- og logistikkløsninger. Schenker AS eies av DB Mobility Logistics AG, som eies av Deutsche Bahn AG. DB Schenker har 2000 kontorer i over 140 land. I Norge 29 terminaler og ca. 1100 ansatte.