Første Datasenterforum i Norge: Styrker Norges posisjon i et globalt marked

Oslo, 13. februar 2014: Schneider Electric, den globale energispesialisten, var en av hovedsamarbeidspartnerne på Datasenterforum, som ble arrangert i Oslo i forrige uke. Her var energieffektivitet i datasentre et gjennomgangstema.

På konferansen, i regi av IKT Norge, var aktører fra datasenterbransjen, myndigheter og leverandører samlet for å diskutere utfordringer og dele kompetanse. Konferansen, den første av sitt slag i Norge, vil være et årlig arrangement, med mål om å samle bransjen og styrke Norges konkurranseevne i et globalt marked.

- Datasenterbransjen modnes og internasjonaliseres. Vi har nå noen imponerende piloter i Norge, som fungerer som internasjonale utstillingsvinduer. Vi jobber også med å etablere flere sentre. Det er da viktig at ikke bare datasentrene, men også den utvidede verdikjeden, med leverandører av IT-produkter og -tjenester, kraft og bredbånd, samt kommuner, jobber sammen for å kunne tilby norsk datakraft av høy kvalitet, sier Benedicte Fasmer-Waaler, prosjektleder i IKT Norge.

Time-to-market er avgjørende

Energieffektivitet fikk et spesielt fokus på årets konferanse. En av innlederne, Ole Andreas Båtnes, Sales Manager i Schneider Electric, tok for seg temaet prefabrikkerte datasentre, som består av modulære enheter som inneholder både energiforsyning, kjøling og IT-rom.

- Løsninger som sikrer rask time-to-market blir stadig viktigere. Prefabrikkerte datasentre gir god forutsigbarhet både med tanke på effektivitet, kostnader og prosjekteringstid, forteller Båtnes, som spesielt trekker fram muligheten for å levere et datasenter på 12 uker eller mindre.

Schneider Electric har nylig kjøpt opp selskapet AST Modular og har dermed fått en svært bred portefølje innen prefabrikkerte datasentre. Oppkjøpet bringer også med seg lang erfaring, samt ingeniør- og produksjonsekspertise på globalt nivå. Med oppdrag i over 30 land, har AST Modular ferdigstilt 450 vellykkede datasenterprosjekter verden over, og er kjent som en innovatør i markedet.

- Norge kan by på flere fordeler som datasenternasjon: Stabilt kaldt klima, stabil økonomi og politikk og god infrastruktur. Når vi i tillegg kan levere raskt og effektivt og av svært høy kvalitet, gjør vi oss konkurransedyktige i et globalt marked. Målet er at Datasenterforum skal bidra til å styrke denne posisjonen i årene som kommer, sier Fasmer-Waaler i IKT Norge.

For ytterligere informasjon:
Ole Andreas Båtnes, Sales Manager Enterprise & Solutions, Schneider Electric Norge, tlf. 970 57391

ole.andreas.batnes@schneider-electric.com

Benedicte Fasmer-Waaler, prosjektleder i IKT Norge, tlf. 45002106

bw@ikt-norge.no

• energi
  • energieffektivitet
  • energistyring
  • fremtidens energiutvikling
  • datasenter
  • datasentre
  • ikt